جزئیات بخش تئاتر جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی/ از نقالی و تعزیه تا فیلم‌ـ‌تئاتر

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی درباره بخش تئاتر جشنواره گفت: تئاتر شامل ۴ بخش مسابقه تئاتر عمارت، مسابقه نمایش‌های واقعه‌خوانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و مسابقه فیلم-تئاتر است.

به گزارش میراث آریا، علیرضا تابش دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای با اعلام این خبر، در تشریح جزئیات فراخوان بخش مذکور گفت: چهار بخش هنرهای نمایشی جشنواره شامل «مسابقه تئاتر عمارت» (نمایش‌های مونودرام موزه‌ای)، «مسابقه نمایش‌های واقعه‌خوانی»، «مسابقه نمایشنامه‌نویسی» و«مسابقه فیلم-تئاتر» است.

وی افزود: محل برگزاری هنرهای نمایشی جشنواره در شهر قزوین، «سرای سعد السلطنه» و «عمارت چهل ستون» اعلام شده است، بنابراین هنرمندان و متقاضیان شرکت در بخش هنرهای نمایشی جشنواره می‌توانند آثار خود را بر اساس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اجرایی این دو مکان تاریخی، طراحی و تعریف کنند.

موزه به مَثابه یک سالن اجرا (اشیاء و آثار و ...)، پاسداشت میراث فرهنگی (ابنیه، نفایس، رخدادها و رویدادها و ...)، معرفی میراث فرهنگی ناملموس (آیین‌ها، سنت‌ها، رسوم، بازی‌ها و ...)، معرفی شخصیت‌های تاریخی و گنجینه‌های زنده و معاصر، معرفی اماکن تاریخی، گردشگری و طبیعی، صنایع دستی و هنرهای سنتی (شرح حال استادکاران، شرح شکل‌گیری یک هنر دستی و یا سنتی) از جمله موضوعات این بخش نوپای جشنواره است که تابش به آن‌ها اشاره کرد. 

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در تشریح ویژگی‌های بخش مسابقه تئاتر عمارت گفت: آثار در این بخش باید به صورت مونودرام و برای یک بازیگر نوشته و طراحی شده باشند، همچنین آثار نمایشی این بخش باید برای اولین بار و برای این جشنواره تولید شده باشند. 

مشاور معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به بخش مسابقه‌ نمایش‌های واقعه‌خوانی، تصریح کرد: مسابقه نمایش‌های واقعه‌خوانی این جشنواره در یک دسته‌بندی پنج‌گانه برگزار می‌شود که شامل: ۱ـ مجالس شبیه‌خوانی (تعزیه)، ۲ـ نمایش‌های عروسکی سنتی (خیمه‌شب‌بازی، صندوق‌بازی، جی‌جی وجی و ...)، ۳ـ نقالی، پرده‌خوانی و شاهنامه‌خوانی، ۴-آیین‌های نمایشی (قوالی، منقبت خوانی، مولودی خوانی) و ۵ـ معرکه‌ها،آیین‌های پهلوانی، زورخانه‌ای، بازی‌ها و نمایش‌های میدانی و نمایش‌های قهوه‌خانه‌ای است.

چه فیلم-‌تئاترهایی می‌توانند در جشنواره شرکت کنند؟

مشاور معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اهمیت متون نمایشی در صیانت و انتقال ارزش‌های میراث فرهنگی ایران گفت: دیگر بخش این جشنواره، مسابقه نمایشنامه نویسی است که با هدف ارج نهادن به نویسندگان ایرانی و اهمیت خلق آثار نمایشی بر پایه موضوعات تعریف شده، برپا می‌شود. به همین منظور در این بخش فقط نمایشنامه‌های غیر اقتباسی «ایرانی» مورد ازریابی قرار می‌گیرند. این بخش از جشنواره در دو بخش «تازه‌ها» و «مرور» برگزار خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی گفت: مسابقه فیلم-تئاتر، با هدف بررسی و ارج نهادن نمایش‌های صحنه‌ای با موضوع میراث فرهنگی و یا شخصیت‌های تاریخی که در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۲ به روی صحنه رفته باشند، برگزار خواهد شد. 

نمایش‌های حرفه‌ای که از اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲ در هریک از تالارهای نمایشی کشور اجرای عمومی داشته‌اند می‌توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند. بدیهی است منظور از اجرای حرفه‌ای، اجرای نمایش برای عموم با فروش بلیت در هر یک از تالارهای نمایش کشور است. 

تابش با اشاره به ضوابط کلی برای شرکت در جشنواره گفت : در این بخش متقاضیان باید متون این آثار را مطابق گاه‌شمار اعلام شده در تارنمای دبیرخانه جشنواره به نشانی https://ch-festival.mcth.ir/ بارگذاری کنند. فراخوان بخش تئاتر و فرم ثبت‌نام از اینجا یا نشانی https://B2n.ir/Theatre2 قابل دریافت است.

دومین دوره‌ جشنواره‌ ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی از ٢٨ آبان‌ تا ٣ آذر ١۴٠٢ به میزبانی قزوین برگزار می‌شود. این جشنواره ۵ بخش اصلی «هنرهای نمایشی»، «رادیویی، تلویزیونی»، «سینمایی»، «هنرهای ترکیبی رایانه‌ای» و «کتاب و پایان‌نامه»‌ دارد و آثاری را شامل می‌شود که از ابتدای سال ١۴٠٠ تا مهر ١۴٠٢ تولید شده باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060100068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha