۱۱ شیء تاریخی هخامنشی و ساسانی به موزه هگمتانه رسیدند

مدیر امور موزه‌ها و ابنیه تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی همدان گفت: یازده شیء تاریخی زرین و سیمین مربوط به دوران هخامنشی و ساسانی که مهمترین آنها ریتون هخامنشی (۳۳۰ ق. م) است به وطن اصلی خود یعنی هگمتانه بازگشت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، امیرحسین فریبا گفت: این آثار با تلاش فراوان به صورت موقت از موزه‌ی ملی ایران به موزه‌ی هگمتانه منتقل شده است و به مدت پنج روز جهت بازدید علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم در این موزه قرار داده شده است.

مدیر امور موزه‌ها و ابنیه تاریخی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشکری و صنایع‌دستی همدان گفت: این آثار ارزشمند تاریخی شامل «کاسه زرین با نقوش گیاهی»، «دستبند طلا با نقوش قوچ»، «ظرف نقره آمفورای سیمین با دو دسته شکل حیوانی»، «جام نقره آمفورای سیمین با دو دسته لوله در قسمت پایین»، «خنجر طلایی با نقوش حیوانی»، «دستبند طلا زرین با نقش شیر هخامنشی‌»، «سرستون هخامنشی‌»، «ریتون طلا با شکل سرشیر و بال پرنده مربوط به دوره هخامنشیان»، «بشقاب نقره سیمین سلطنتی با نقش شهبانو» و «بشقاب زراندود سلطنتی با نقوش گیاهی» مربوط به دوره ساسانی هستند.

او افزود: این مجموعه سیمین و زرین که از محوطه‌های باستانی همدان کشف شده‌اند، در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند که برای نمایش موقت با تدابیر امنیتی به موزه هگمتانه منتقل شده‌ و از امروز درب موزه هگمتانه به مدت 5 روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به روی علاقمندان باز است.

او ادامه داد: این آثار مربوط به دوره هخامنشیان و ساسانیان است که شاخص‌ترین آن ریتون معروف به شیر بالدار و متعلق به دوره هخامنشیان و آثار منحصربفرد آن دوره است که به لحاظ فن هنر فلزکاری و بسیار زیبا و خاص است که به‌ نمایش گذاشته شده و امیدواریم مردم همدان و گردشگران از این نمایشگاه بازدید کنند و لذت ببرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060200156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha