۱۴ طرح صنایع‌دستی در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری می‌رسد/ افتتاح ۱۰ کوره پخت سفال اهدایی از یونیدو

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از بهره‌برداری 14 طرح صنایع‌دستی در هفته دولت خبر داد.

علیرضا شه‌بخش در گفت‌وگو با میراث‌آریا از افتتاح 14 طرح صنایع‌دستی در ششمین روز از هفته دولت با عنوان «دولت مردم؛ نظارت عمومی، پاسخگویی و تبیین» خبر داد و اظهار کرد: دولت سیزدهم با اتکای به خداوند با همکاری مردم و مسئولان توانست اقدامات مؤثری انجام دهد در این راستا هفته دولت بهترین فرصت و موقعیت برای بیان خدمات دولت به مردم، اعتمادبخشی، امیدآفرینی در جامعه به شمار می‌رود.

معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سفالگری هنری است که هنر خلاقانه ذهن هنرمند در ابزارهای طبیعی تجلی پیدا می‌کند، افزود: سفال کلپورگان شاهکار هفت هزارساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» است که شهرت جهانی و منحصربه‌فرد در میان سفالینه‌های تاریخی دارد.

او از افتتاح ۱۰ کوره پخت سفال اهدایی از یونیدو در شهرستان سراوان خبر داد و گفت: آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده استفاده‌ نکردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به‌گونه‌ای که تمام سفالینه‌ها با روش‌های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست انجام می‌شود.

به گفته شه‌بخش طرح‌ها و نقش‌های سفال کلپورگان نیز کاملاً هندسی است و تداعی نقش‌های باستانی است تــزئینــات روی سفالینه‌ها با نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به‌یادگارمانده است و حکایت از راز و رمــز و خواهش‌های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد و اغلب نمادها شبیه به نقوش سفال‌های ما قبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه به افتتاح کارگاه حصیربافی در شهرستان فنوج، افتتاح 2 کارگاه خامه‌دوزی جلاف و هوشمند در شهرستان نیمروز و کلنگ زنی و احداث بازارچه سنتی در تالاب لیپار در شهرستان چابهار به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و افزود: ترویج هنرهای سنتی و بومی خصوصاً توسط بانوان کارآفرین، نقش بسیار مطلوبی در رشد و توسعه اقتصاد پایدار، به‌ ویژه در مناطق روستایی و کم‌تر برخوردار دارد.

شه‌بخش با بیان اینکه صنایع‌دستی فرصتی مناسب برای ترویج و حفظ ارزش‌های فرهنگی است، تأکید کرد: این صنایع ارتباط نزدیکی با فرهنگ و هویت ملت‌ها دارند و علاوه بر ارزش‌های فرهنگی، صنایع‌دستی نقش مهمی را در توسعه اقتصادی نیز ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha