شروع عملیات مرمت کاروانسرای خان طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت بنای تاریخی کاروانسرای خان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: یک فصل دیگر از مرمت بنای تاریخی کاروانسرای خان که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسراها است، شروع شده و اجرای دیواره سنگی در ورودی اصلی بنا برای جلوگیری از ورود آب‌های سطحی و جداسازی معبر از قسمت ورودی، جمع‌آوری دو لایه آجر فرش پشت بام به مساحت ۴۰۰ مترمربع، خاکبرداری و سبک‌سازی بام، جمع‌آوری طاق‌ها و گنبدهای آسیب دیده و اجرای مجدد طاق‌ها و گنبدها، اجرای پالانه، دوغاب‌ریزی گنبدها، قوره گل و... و اجرای آجر فرش مجدد حدود ۲۰۰ مترمربع به همراه بندکشی از جمله اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده و در حال انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس بیان کرد: ایران جزو چند کشور اول جهان با بیشترین پیشینه تاریخ و تمدن در بین تمام کشورهای جهان و از نظر تعداد میراث ثبت شده جهانی در بین کشورهای برتر دنیا قرار گرفته است، در ایران بیش از ۳۰ هزار جاذبه گردشگری، طبیعی و فرهنگی وجود دارد.

عرب افزود: کاروانسرای خان که در فهرست نهایی کاروانسرای ثبت جهانی قرار دارد، دارای فضاهای متعددی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره‌هایی در اطراف حیاط، شاه نشین و بادگیر است و تزئینات آجری و بادگیر بسیار زیبا و چشم نوازی دارد که در مسیر جاده قدیم طبس به یزد واقع شده و با شماره ۲۷۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: قدمت این بنای تاریخی ارزشمند مربوط به دوران صفویه – قاجاریه است که در مجاورت بنا، فضاهای با ارزش دیگری مانند حوض انبار و قلعه مربوط به دوره صفوی واقع شده است.

عرب گفت: یکی از ویژگی‌های معماری این کاروانسرا، کالبد فضایی مجموعه بادگیر و گنبد شاه‌نشین آن است و وجود دو طاق در دو گوشه محل اتصال این حجم به بنا، بر زیبایی و استحکام آن افزود است. فضای زیر بادگیر و شاه‌نشین یا فضای زیر گنبد نیز از زیبایی خای برخوردار است به خصوص که در آجرکاری‌های نماهای داخلی آن‌ها از گل چین‌هایی استفاده شده که بر زیبایی کار افزوده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402060700535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha