به گزارش خبرنگار میراثآریا، علی دارابی قائممقام وزیر و معاون میراثفرهنگی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی که عصر امروز سهشنبه 7 شهریورماه 1402 در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد، بیان کرد: با مروری بر سیر تحولات انقلاب صنعتی و ارتباط آن با صنعت اطلاعات، نخستین انقلاب صنعتی در بازه 1760 تا 1840 میلادی با ساخت راه آهن، اختراع موتور بخار و تولید مکانیکی آغاز میشود. انقلاب صنعتی دوم نیز در اوایل قرن بیستم با بهرهگیری از اختراع برق و خط مونتاژ، تولید انبوه را فراهم ساخت.
او با بیان اینکه سومین انقلاب صنعتی در دهه 1960 آغاز شد و با ظهور قطعات سیلیکونی، کامپیوترهای شخصی و اینترنت به اوج خود رسید، افزود: کلاوس شواب رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد، از وقوع انقلاب صنعتی نوظهوری خبر میدهد که به انقلاب کامپیوتر یا انقلاب دیجیتال شهرت دارد. او در کتاب «انقلاب صنعتی چهارم» جهان را در حال ورود به انقلابی میداند که در بستر دیجیتال شکل گرفته است.
این استاد ارتباطات و رسانه، تصریح کرد: در روند این انقلاب، شرکتها اطلاعات را در قالب کالا یا خدمات تولید فروخته و محصولات رسانهای مانند برنامههای تلویزیونی، فیلمها، کتابها، نشریات و خدماتی چون مشاوره به مهمترین کالاهای این انقلاب بدل خواهند شد.
تاریخ بشر به قبل و بعد انقلاب فناوری نوین اطلاعات تقسیم میشود
دارابی با بیان اینکه شواب انقلاب فناوری نوین اطلاعات را به مثابه پارادیم رادیکالی فرض می کند که با تغییر بنیادین شیوه زندگی و اشتغال، دگردیسی بی سابقه ای را در تاریخ به وجود میآورد، ادامه داد: میتوان تاریخ بشر را به قبل و بعد از این انقلاب تقسیم کرد. جهان پس از این انقلاب، شاهد تلاقی گیجکننده فناوریهای نوپدیدی از جمله اینترنت اشیا، خودروهای بدون سرنشین، مهندسی ژنتیک و نمونه اخیر آن Chat GPT است.
این پیشکسوت عرصه رسانه تصریح کرد: گسترش سهمگین هوش مصنوعی در انجام ماهرانه انواع فعالیت های انسانی با توجه به اتصال آنها به اطلاعات جهانی و تبعیت و یادگیری از الگوریتمهای تعیین شده، پدیدههایی چون کشف دارو و فرمولهای جدید را توسط آنها رقم زده است.
او با بیان اینکه شواب با اشاره به کتاب «دوران ماشین چهارم» از پیوند گسست ناپذیر نظام دیجیتالی و جهان بیولوژیک سخن گفته، افزود: با تولید سیناپسهای مصنوعی و فرضیه سایبورگ (موجودی با هر دو اجزای مکانیکی و ارگانیک بدن) مرزهای میان دنیای فیزیکی دیجیتالی و بیولوژیکی را از بین برده است. شواب به جایگزینی نیروی کار نیز اشاره کرده و مشاغل کلانی از جمله کارمندی، پزشکی، ترجمه متون، رانندگی و خبرنگاری که تابع الگوریتمهای سازمان یافته است و فرایندهای خودکار هستند را در معرض انقراض میداند.
دارابی به کتاب سه جلدی «عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای، قدرت هویت و پایان هزاره» اشاره کرد و گفت: امانوئل کاستلز استاد جامعهشناسی و برنامهریزی دانشگاه کالیفرنیا در این کتاب به تحلیل جامع پس از انقلاب اطلاعات میپردازد و جامعه موجود در عصر اطلاعات را تحت عنوان «جامعه شبکهای» معرفی میکند که همه جهان بهصورت شبکهای بدل شده است که با ظهور اصطلاحاتی چون واقعیت مجازی، متاورس، سایبورگ و بارگذاری ذهن، مرزهای واقعیت به کلی از هم گسسته شده است.
این پیشکسوت رسانه به اهمیت نقش روابط عمومیها و مسئولیت اجتماعی آنها اشاره کرد و افزود: فناوریهای نوین بر سبک زندگی، حتی نوع تفکر و نگرش به جهان هستی تأثیرگذار شده است. ما از روابط عمومیهای اولیه با کار ویژههایی که برای اطلاعرسانی، پل ارتباطی، انجام تبلیغات، تسهیل دسترسی مردم به مسئولان بوده است سالیان زیادی فاصله گرفتهایم.
او ادامه داد: البته بیان این سخن به معنای نادیده انگاشتن فلسفه وجودی روابط عمومیها نیست. بلکه تاکید بر توجه به عصر و زمان، تحولات و تغییرات شگفت تکنولوژی و تأثیر آن بر نسل کنونی و مخاطبان و جامعه هدف روابط عمومیهاست که باید بطور جدی مورد توجه مسئولان روابط عمومیها قرار گیرد.
این استاد ارتباطات و رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا روابط عمومیها همچنان مهم و در کانون توجه هستند و ارتباط آنها با مسئولیتهای اجتماعی چیست؟ گفت: اگر ما روابط عمومی را هنر خدمت به مردم، جلب مشارکت، زمینهساز و تسهیلگر توسعه، تجمیع تقاضاها و فرموله کردن و دستهبندی آنها و انتقال به مسئولان و پاسخگویی به افکار عمومی و رسانهها و بالاخره در نقش نظارت عمومی تعریف کنیم، آنگاه رابطه معنادار روابط عمومیها، مسئولیت اجتماعی را بهتر درک میکنیم.
روابط عمومیها باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی را بدانند
این استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به اینکه با در کنار هم قرار دادن مفاهیم کلیدی روابط عمومی و مفاهیم کلیدی مسئولیت اجتماعی معنا و مفهوم این پیوند روشن میشود، افزود: اخلاقمداری، ذینفعگرایی، جامعهگرایی، دموکراسی سازمانی، حقوق شهروندی، توسعه اجتماعی و انسانی، حق دسترسی به اطلاعات، جلوههای مسئولیت اجتماعی است.
دارابی ادامه داد: اگر مسئولیت اجتماعی را یک چارچوب اخلاقی بدانیم که فرد یا سازمان نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیط کار و زندگی برای نفع عمومی بکار میبندد تا علاوه بر آنکه سود و فایده سازمانی را بدست آورند در خدمترسانی عمومی هم نقشآفرین باشند. روابط عمومیها نیز برای آنکه بتوانند نهادها یا اشخاص را در حوزه مسئولیت اجتماعی به نفع سازمان و حوزه کار خود فعال کنند باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی را نیک بدانند.
روابط عمومیها باید فرزند زمان خویش باشند و تحولات فناوری را بدانند
او با اشاره به اینکه مسئولیت، شفافیت، رفتار اخلاقی، احترام به منافع ذینفعان، احترام به قانون، احترام به هنجارهای رفتاری بینالمللی و احترام به حقوق بشر باید مبنای کار روابطعمومیها قرار گیرد، افزود: روابط عمومیها باید با وظایف و ماموریتهای سازمانها، شرکتها، موسسات دولتی و غیردولتی آشنایی کامل داشته باشند. قوانین، مقررات، مجوزها و تکالیفی که سازمان ها را الزام به ایفای مسئولیت اجتماعی میکند بشناسند و مطالبهگری را بر اساس آنها قرار دهند.
این استاد ارتباطات و رسانه ادامه داد: روابط عمومیها باید توانا و قادر باشند که به خوبی ایفای رسالت و مسئولیت اجتماعی سازمانها و شرکتها را برای مسئولان عالی آنها تبیین کنند. آنان را اقناع و راضی کنند که در حوزه ماموریتی که روابط عمومیها تمایل دارند سرمایهگذاری و مشارکت کند.
دارابی با اشاره به اینکه روابط عمومیها باید درک خوبی از عصر و زمانه داشته باشند، افزود: آنها باید فرزند زمان خویش باشند. تحولات فناوریها را بدانند. دورههای آموزشی لازم را دیده باشند. چرا که روابط عمومی باید بر پایه خرد، علم، دانش و آگاهی حرکت کند. این چنین روابط عمومی میتواند موفق و سربلند باشد.
انتهای پیام/
نظر شما