کاروانسرای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل احیا می‌شود

جلسه کمیسیون مزایده واگذاری «حق بهره‌برداری در مدت معین» 2 بنای تاریخی کاروان‌سرای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل، با هدف جذب سرمایه‌گذار به‌منظور مرمت و احیای این بناها برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، یکشنبه 12 شهریور 1402، جلسه کمیسیون مزایده 10 بنای تاریخی کشور با هدف بازگشایی پاکت‌های مزایده در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

در این جلسه که شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا به همراه 2 نفر از اعضای هیئت مدیره و مدیران این صندوق و همچنین نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور حضور داشتند، پاکت‌های پیشنهادی مربوط به 2 بنای گویجه‌بِل اهر و خانه عبادی آمل بازگشایی و سرمایه‌گذار آن مشخص شد.

با برگزاری مزایده از سوی صندوق توسعه واحیا، مسئولیت مرمت، احیا و حق بهره‌برداری در مدت معین مربوط به 10 بنای تاریخی و فرهنگی در هفت استان و در شهرهای اردبیل، سبزه‌وار، تربت حیدریه، گرگان، کرمان، آمل، قزوین و اهر وارد مزایده شده است.

کاروان‌سرای کوهستانی گویجه‌بِل

کاروانسرای کوهستانی گویجه‌بِل در فاصله ۹۵ کیلومتری تبریز و در جاده تبریز به هریس قرار دارد که قدمت آن به دوره صفویه می‌رسد. 

این کاروانسرا 10 سالن بزرگ دارد و از آن به عنوان محل اقامت مسافران مناطق کوهستانی استفاده می‌شده است. مهم‌ترین ویژگی این بنا، طراحی آن متناسب با مناطق سردسیر و زمستان‌های سخت و پربرف است.

خانه عبادی آمل

خانه تاریخی عبادی، در بافت قدیم شهر آمل واقع شده و نوع معماری آن، به دوران پهلوی اول برمی‌گردد. در گذشته بنای مذکور در اختیار حاج علی ارباب بوده و در سال‌های بعد مالکیت این بنا به آقای عبادی منتقل شده است، از این رو به همین نام شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha