رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین‌فام در نطنز با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور

از تکنیک ساخت و لعاب کاشی زرین‌فام و همچنین تعدادی آثار گران‌بها با حضور مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور امروز دوشنبه 13 شهرویورماه‌ 1402 در مراسم رونمایی از تکنیک ساخت کاشی زرین‌فام ضمن ابراز خرسندی از توانمندی هنرمندان شهرستان نطنز، گفت: ایران اسلامی از داشتن چنین جوانان هنرمند بر خود می‌بالد و معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌منظور حمایت از چنین دستاوردی از هیچ  کوششی دریغ نمی‌کند.

حسین یزدانمهر ادر ادامه بیان کرد: لعاب زرین‌فام یا احیای تکنیک زرین‌فام حاصل تجربیات حرفه‌ای تعداد کمی از هنرمندان و صنعتگرانی بوده که طی سالیان طولانی با آزمایش مواد گوناگون به روش تولید و احیای دوباره آن دست یافتند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نطنز ادامه داد: انحصار ساخت لعاب زرین‌فام در ایران در دوره ایلخانیان یعنی ۷۰۰ سال پیش در اختیار هنرمندانی از شهرهایی همچون کاشان، ری، جرجان، ساوه، نطنز بود که به دلیل انتقال نیافتن این دانش از استادان به شاگردان، دانش ساخت لعاب نیز دستخوش فراموشی شد.

او تصریح کرد: خوشبختانه باهمت و تلاش بی‌وقفه معدود افرادی همچون برادران توسلیان، این هنر قدیمی در شهرستان نطنز بازآفرینی و زنده شد و امروز با حضور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور از تکنیک ساخت و لعاب کاشی زرین‌فام و همچنین تعداد از آثار فاخر این هنرمندان رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha