ثبت ملی روضه خانگی

دکتر علی دارابی نوشت: در محرم امسال (۱۴۰۲/۴/۲۸ ه.ش/ اول محرم ۱۴۴۵ ه.ق) با شماره ثبت ۲۵۸۱ با گستره ملی «روضه خانگی حضرت اباعبدا... الحسین (ع)» در فهرست عناصر میراث فرهنگی ناملموس در معاونت میراث فرهنگی به ثبت رسید. اهم دلایل ثبت روضه خانگی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس عبارتست از: این آیین کاملاً زنده و در زندگی مردم جاری و ساری است.

از مؤلفه های هویت سازمان اجتماعات محلی اعم از زن و مرد، پیر و جوان است که مراسم را برپا می کنند. از آنجا که این عنصر به صورت همیاری مردمی و خانه به خانه انجام می گیرد، باعث انسجام اجتماعی و تقویت روحیه جمعی می شود.

داوطلبانه، خودجوش و مردمی است و قرن ها است در اقصی نقاط روستاها، شهرها و خانه های همه ما برگزار می شود. به یاد دارم روضه خانگی در خانه پدری و اقوام و سپس خودمان که بزرگ شدیم توفیق نوکری اهلبیت علیه السلام را پیدا کردیم و همین روضه های خانگی را چراغش را روشن کردیم. روضه های خانگی «پاتوق» فامیل، بستگان، دوستان، همسایگان است. همه ما ابتدا در همین روضه های خانگی با معارف اهلبیت علیهم السلام آشنا شدیم.نهضت بزرگ عاشورا به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری از عصر عاشورا در حضرت زینب (س) تجلی می یابد و پیام شهیدان کربلا را حضرت زینب (س) با رسالت تاریخی بر دوش خود جاویدان می کند. آیت ا... عبدا... جوادی آملی در اختصاص اربعین برای امام حسین (ع)، فداکاری امام حسین (ع)، تحمل مصیبت ها، زنده کردن اسلام در اثر شهادت امام و ... را مورد تأکید قرار می دهد. راهپیمایی بزرگ اربعین که از آن به عنوان بزرگترین زنجیره انسانی روی کره زمین یاد می شود و هر ساله بر شکوه، عظمت و فراگیری آن افزوده می شود بدین خاطر است.

شکر خدا را که در پناه حسینم

گیتی از این خوب تر پناه ندارد

انتهای پیام/

کد خبر 1402061601006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha