اقدامات حمایتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به مناسبت اربعین

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: از ابتدای ایام اربعین، این اداره‌کل با تعمیر و بهسازی بیش از ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای چذابه و شلمچه، اقدامات و خدمات جهادی انجام داده است.

به‌گزارش میراث‌اریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۲ اظهار کرد: ازابتدای ماه محرم تا روز اربعین، میراث‌فرهنگی استان در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی به‌منظور خدمات‌دهی مناسب به زائران اقدامات و خدمات مناسبی را ارائه داده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: با توجه به لزوم خدمت به زوار اربعین برآن شدیم که نرم‌افزار و برنامه کاربردی "زائریار" ویژه اربعین حسینی ۱۴۰۲ را طراحی و در هفته دولت از آن رونمایی کنیم و جامع‌ترین خدمات مورد نیاز زائران اربعین را در این برنامه پیاده‌سازی کردیم. همچنین تا پیش از اربعین حسینی، بیش از ۳۰۰ نوبت زیرنویس تلویزیونی معرفی زائریار از سیمای مرکز خوزستان پخش شد.

او گفت: در کنار خدمات‌دهی به زائران از راه این برنامه کاربردی، بیش از ۳۰ خبر و گزارش تصویری از میراث عاشورایی در استان تهیه شد و پخش زنده تلویزیونی و رادیویی مواریث عاشورایی استان از ابتدای محرم تا اربعین حسینی از شهرهای اهواز، شوش، شوشتر،کارون، دزفول، ایذه و... نیز انجام شد.

ارسطوزاده از تهیه و تولید نماهنگ "مشایه" با حمایت ویژه صداوسیمای مرکز خوزستان و پخش از شبکه‌های سراسری سیما با بیش از ۱۰۰ نوبت پخش تاکنون به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مشارکتی میراث‌فرهنگی خوزستان نام برد و از آغاز جمع‌آوری مستندات مشایه در خوزستان به‌منظور بررسی پرونده ثبت این میراث معنوی، از ابتدای محرم خبر داد.

او افزود: در ایام اربعین امسال، در ویژه‌برنامه‌ای در مرز شلمچه، نماهنگ‌های میراث عاشورایی خوزستان و مشایه پخش شد و محتوای ویدیوئی "خوزستان، پایتخت موکب‌ها" نیز در خبرگزاری میراث‌آریا (خبرگزاری وابسته به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) منتشر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی، تخفیفات ویژه‌ای نیز برای زائران حسینی در تأسیسات گردشگری خوزستان درنظر گرفته شده است که این تخفیفات تا پایان تردد زوار پابرجا خواهند بود.

او با بیان این‌که از دیگر اقدامات و خدمات انجام‌شده در ایام اربعین می‌توان به احداث سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد، گفت: با توجه به تأکید مقام وزارت، احداث و سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی با تلاش مستمر در دستورکار این اداره‌کل قرار گرفت که در این راستا،  ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای محل تردد زوار اربعین در مرز چذابه احداث و راه‌اندازی و بیش از ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای بسمت چذابه و شلمچه تعمیر و بهسازی شد.

ارسطوزاده اضافه کرد: نظافت همه سرویس‌های بهداشتی موجود در گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه به صورت دائم، روزانه و ۲۴ ساعته ادامه دارد.

او بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای رفاه حال زائران و همچنین خدمات‌دهی مناسب، در مبادی ورودی و خروجی شهرها، با نصب بنر، پویش "هرخانه، یک موکب" را راه‌اندازی کرد که هدف از این پویش برای اسکان و پذیرایی از زائران بود که خوشبختانه هم استانی‌های خوزستانی در منزل خود با راه‌اندازی این پویش میزبان زوار اربعین شدند.

از ابتدای ماه صفر تاکنون، گذرگاه‌های مرزی خوزستان بیش از دو میلیون نفر تردد را ثبت کرده‌اند.

به‌گزارش میراث‌اریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده اظهار کرد: از ابتدای ماه محرم تا روز اربعین، میراث‌فرهنگی استان در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی به‌منظور خدمات‌دهی مناسب به زائران اقدامات و خدمات مناسبی را ارائه داده است.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان افزود: با توجه به لزوم خدمت به زوار اربعین برآن شدیم که نرم‌افزار و برنامه کاربردی «زائریار» ویژه اربعین حسینی ۱۴۰۲ را طراحی و در هفته دولت از آن رونمایی کنیم و جامع‌ترین خدمات مورد نیاز زائران اربعین را در این برنامه پیاده‌سازی کردیم. همچنین تا پیش از اربعین حسینی، بیش از ۳۰۰ نوبت زیرنویس تلویزیونی معرفی زائریار از سیمای مرکز خوزستان پخش شد. 

او گفت: در کنار خدمات‌دهی به زائران از راه این برنامه کاربردی، بیش از ۳۰ خبر و گزارش تصویری از میراث عاشورایی در استان تهیه شد و پخش زنده تلویزیونی و رادیویی مواریث عاشورایی استان از ابتدای محرم تا اربعین حسینی از شهرهای اهواز، شوش، شوشتر، کارون، دزفول، ایذه و… نیز انجام شد. 

ارسطوزاده از تهیه و تولید نماهنگ «مشایه» با حمایت ویژه صداوسیمای مرکز خوزستان و پخش از شبکه‌های سراسری سیما با بیش از ۱۰۰ نوبت پخش تاکنون به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات مشارکتی میراث‌فرهنگی خوزستان نام برد و از آغاز جمع‌آوری مستندات مشایه در خوزستان به‌منظور بررسی پرونده ثبت این میراث معنوی، از ابتدای محرم خبر داد. 

او افزود: در ایام اربعین امسال، در ویژه‌برنامه‌ای در مرز شلمچه، نماهنگ‌های میراث عاشورایی خوزستان و مشایه پخش شد و محتوای ویدیوئی «خوزستان، پایتخت موکب‌ها» نیز در خبرگزاری میراث‌آریا (خبرگزاری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) منتشر شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی، تخفیفات ویژه‌ای نیز برای زائران حسینی در تأسیسات گردشگری خوزستان درنظر گرفته شده است که این تخفیفات تا پایان تردد زوار پابرجا خواهند بود. 

او با بیان این‌که از دیگر اقدامات و خدمات انجام‌شده در ایام اربعین می‌توان به احداث سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد، گفت: با توجه به تأکید مقام وزارت، احداث و سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی با تلاش مستمر در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت که در این راستا، ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای محل تردد زوار اربعین در مرز چذابه احداث و راه‌اندازی و بیش از ۱۲۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسیرهای بسمت چذابه و شلمچه تعمیر و بهسازی شد. 

ارسطوزاده اضافه کرد: نظافت همه سرویس‌های بهداشتی موجود در گذرگاه‌های مرزی شلمچه و چذابه به صورت دائم، روزانه و ۲۴ ساعته ادامه دارد. 

او بیان کرد: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای رفاه حال زائران و همچنین خدمات‌دهی مناسب، در مبادی ورودی و خروجی شهرها، با نصب بنر، پویش «هرخانه، یک موکب» را راه‌اندازی کرد که هدف از این پویش برای اسکان و پذیرایی از زائران بود که خوشبختانه هم استانی‌های خوزستانی در منزل خود با راه‌اندازی این پویش میزبان زوار اربعین شدند. 

از ابتدای ماه صفر تاکنون، گذرگاه‌های مرزی خوزستان بیش از ۲میلیون نفر تردد را ثبت کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061601044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha