رشد ۱۷ درصدی ورود زائر به مشهد در اولین روز از دهه آخر صفر

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: عملیات خدمتگزاری به زائران حضرت رضا(ع) در دهه پایانی صفر از ۱۵ شهریور ماه جاری آغاز شده و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۴ هزار و ۹۳۱ نفر، زائر وارد مشهد شده‌اند که در مقایسه با این روز در سال گذشته که ۱۴۳ هزار و ۴۹۰ نفر زائر بوده، شاهد رشد ۱۷ درصدی ورود زائر هستیم.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌ حجت گنابادی‌نژاد، امروز ۱۶ شهریور ماه در نشست خبری «قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی» که با حضور سیدجواد موسوی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و دبیر ستاد خدمات سفر استان، علی دلگیر مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی، همچنین مدیرکل امور رفاهی زائران استانداری و در محل استانداری برگزار شد، ضمن تسلیت اربعین حسینی و ایام سوگواری پیش‌رو در روزهای پایانی ماه صفر از تلاش و اهتمام تمامی اصحاب رسانه در جریان خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی تقدیر و اظهار کرد: ان‌شاءالله از امروز در جریان خدمتگزاری به زائران علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) انجام وظیفه خواهیم کرد.

او با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) اظهار کرد: در این روایت آمده «هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که وفای کامل به این عهد، و به‌جای آوردن نیکوی آن، با زیارت قبور آنان است. پس کسانی که با رغبت و علاقه به زیارت ایشان و باور داشتن آنچه آنان ترغیب کرده‌اند، زیارتشان کنند، امامانِ آن‌ها در روز قیامت شفیع‌شان باشند»، بنابراین زائران، مهمانان عزیزی هستند که بر سر سفره بیعت، ضیافت و تجدید میثاق علی‌ابن موسی(ع) می‌آیند. بدین ترتیب در مشهد و خراسان رضوی مسئولیت سنگینی در میزبانی زائران بر عهده داریم، زیرا میان مسافر دیگر مقصدها با زائر امام رضا(ع) تفاوت بسیار زیادی وجود دارد.

آغاز خدمتگزاری به زائران دهه آخر صفر از ۱۵ شهریور

گنابادی‌نژاد با ابراز امیدواری در ارائه خدمتگزاری بایسته و متناسب با شأن زائران حضرت رضا(ع) و رضایتمندی آن‌ها گفت: عملیات خدمتگزاری به زائران حضرت رضا(ع) در دهه پایانی صفر از چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه جاری آغاز شده  و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۴هزار و ۹۳۱ نفر، زائر وارد مشهد شده‌اند که در مقایسه با این روز در سال گذشته که ۱۴۳هزار و ۴۹۰ نفر زائر بوده، شاهد رشد ۱۷ درصدی ورود زائر به مشهد هستیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی ادامه داد: از مجموع زائران ورودی در روز گذشته، بالاترین تردد متعلق به وسایل نقلیه شخصی با ۱۲۴هزار و ۳۷۲ نفر بوده است، هم‌چنین ۲۰هزار و ۹۵۶ نفر تردد با قطار و ۱۱هزار و ۳۹۸ نفر تردد با هواپیما و ۸۲۰۵ نفر تردد با اتوبوس ثبت شده است. هم‌چنین در حوادث جاده‌ای، پنج حادثه دیده و چهار مصدوم در روز گذشته داشته‌ایم که توسط نیروهای امدادی به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند.

او با اشاره به مهم‌ترین تمهیدات قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر اظهار کرد: از مسئله‌های مهم در حوزه خدمت‌‎گزاری اسکان است که مجموع ظرفیت‌های اسکان در استان برای بیش از ۷۰۰هزار نفر شب پیش‌بینی شده است و ۲۸۳هزار و ۳۸۵ نفر شب، روز گذشته از این ظرفیت اسکان استفاده کرده‌اند.

حضور امدادگران هلال احمر از ۱۵ استان

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی درباره خدمات حوزه بهداشت و درمان به زائران اظهار کرد: با برنامه‌ریزی خوب کمیته بهداشت و درمان ستاد خدمات سفر استان با استفاده از ظرفیت‌های دیگر استان‌ها و ظرفیت ملی که با اهتمام وزیر بهداشت و درمان در حوزه نیازهای پزشکی همچون کادر درمان و تجهیزات پزشکی و وسایل نقلیه و آمبولانس‌های مورد نیاز، هم‌چنین برای تأمین دارو پیش‌بینی‌های خوبی صورت گرفته است. علاوه بر آن امدادگران هلال احمر از ۱۵ استان برای امداد جاده‌ای مسیر تردد زائران رضوی حضور یافته‌اند، که ظرفیت خوبی در پایگاه‌های امداد جاده‌ای ایجاد شده است.

تاکید بر تامین نان و استقرار نانوایی در اطراف حرم

گنابادی‌نژاد با اشاره به تأمین ارزاق عمومی مورد نیاز زائران گفت: پیش‌بینی‌های ویژه در معاونت اقتصادی استانداری و اداره کل جهاد کشاورزی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت و ... صورت گرفته و موضوع نان و نانوایی از تأکیدات ویژه قرارگاه زیارت، استاندار و ستاد خدمات سفر استان به‌ویژه در اطراف حرم مطهر رضوی بوده که با مسئولیت محسن داوری، فرماندار مشهد برنامه‌ریزی و پیگیری و مدیریت شده است.

رویکرد ارتقایی و تحولی در حوزه خدمات شهری مشهد

او با قدردانی از اقدامات کمیته خدمات شهری ستاد خدمات سفر استان و اقدامات جدی شهردار و مجموعه شهرداری مشهد تصریح کرد: اگرچه خدمتگزاری شهرداری مشهد در نوبت‌های قبلی از جمله دهه آخر صفر سال گذشته و نوروز امسال نیز با اهتمام صورت گرفته بود، اما امسال رویکرد ارتقایی، تحولی و توجه متمایز و تأکید ویژه شهردار را در خدمت به زائران شاهد هستیم. سرویس بهداشتی و پارکینگ مورد تأکید بود و علاوه بر ظرفیت‌های موجود، ظرفیت‌های موقت هم در نظر گرفته شده است، همچنین برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیار نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه خدمات شهری، راهنمای زائر است، در دوره‌های گذشته پیش‌بینی‌های خدمتگزاری، نسبتاً خوب بوده، اما در حوزه اطلاع‌رسانی اگر ضعف‌های به وجود آمده، جریان خدمات را تحت الشعاع قرار داده است، البته اکنون بار اطلاع‌رسانی تنها بر دوش شهرداری نیست و مجموعه اصحاب رسانه در این امر سهیم هستند. بدین ترتیب تمهیداتی صورت گرفته، از جمله اینکه معاونت صدا در پنج روز پایانی ماه صفر ویژه برنامه زائر را در امتداد تجربه رادیو اربعین داشته باشند که می‌تواند در راهنمایی و اطلاع‌رسانی به زائران امام رضا(ع) بسیار تأثیرگذار باشد.

راه‌اندازی راهنمای زائر خودرویی و موتوری در مشهد

او ادامه داد: در شهرداری نیز ارتقای پایگاه‌های راهنمای زائر مد نظر است که در روزهای پایانی نیز به صورت شبانه‌روزی خدمتگزاری را ارائه دهند. همچنین تمهیداتی در ایجاد پایگاه‌های سیار خودرویی و موتوری برای راهنمایی زائران که بیش از گذشته فعال باشند.

گنابادی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه امنیت، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و اطلاعات تفضیلی آن در نشست‌های خبری کمیته مربوطه ارائه خواهد شد، گفت: در حوزه نظارت و ارزیابی نیز مدیر کل بازرسی استانداری با اهتمام ویژه‌ای ورود کرده و امیدواریم با تشدید ارزیابی‌ها و نظارت‌های مرتبط این موضوع پیگیری شود، البته تأکید استاندار و ستاد خدمات سفر استان بر این است که بار و نقش اصلی حوزه نظارت باید به بازرسی‌های اتحادیه‌های اصناف و انجمن‌ها  و تشکل‌های صنفی بازگردد.

نرخ‌نامه اماکن اقامتی باید در معرض دید زائران قرار گیرد

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی با تأکید ویژه بر واحدهای خدماتی، صنفی، اقامتی و تجاری اطراف حرم مطهر رضوی اظهار کرد: امیدواریم با نظارت‌های ویژه که روزانه صورت خواهد گرفت، شرایط بهتری داشته باشیم، نبود قیمت شناور در اماکن اقامتی از جمله اقدامات خوبی است که در این راستا صورت گرفته است، از جامعه هتلداران خواسته شده تا نرخ‌های خود را در معرض دید زائران قرار دهند، همچنین تجربه بارگذاری قیمت در فضای مجازی از جمله در نرم‌افزار نشان را هم داشته‌ایم چراکه به هر میزان بتوانیم کمیت و کیفیت خدمات را به زائران اطلاع رسانی کنیم، میزان رضایتمندی بیشتری کسب خواهیم کرد.

توصیه معاون استاندار خراسان رضوی به زائران دهه آخر صفر

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به زائران توصیه کرد: هم زمان با تهیه بلیت رفت، بلیت برگشت را نیز تهیه کنند، همچنین قبل از سفر هماهنگی‌های لازم برای محل اقامت را انجام دهند تا میزان رضایتمندی بیشتری کسب کنند.

۱۷ سایت مخابراتی در دهه آخر صفر به زائران حرم مطهر خدمات ارتباطی می دهند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۱۷ سایت مخابراتی ثابت و سیار به زائران حرم مطهر رضوی در دهه آخر ماه صفر خدمات مخابراتی می دهد.

علی دلگیر افزود: ۱۳ سایت مخابراتی ثابت و چهار سایت مخابراتی سیار در صحن های مختلف و مسیرهای اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی نصب و مستقر شده است که زائران حتی در ساعات اوج ازدحام نیز با مشکل ارتباط مخابراتی روبه‌رو نشوند.

او با بیان این که در سال‌های اخیر زیرساخت‌های ارتباطی حرم مطهر رضوی با هدف خدمت‌رسانی به خیل عظیم زائران و مجاوران ارتقا یافته است عنوان کرد: با راه اندازی این سایت های مخابراتی، زائران می توانند در شلوغ ترین ساعات به راحتی ارتباط تلفنی، اینترنتی و حتی تصویری داشته باشند و در واقع این سایت ها در لحظه می توانند به بیش از ۳میلیون نفر خدمات دهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان رضوی با اشاره به افزایش چشمگیر حضور زائران در حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در ایام پایانی ماه صفر گفت: برای این مناسبت‌های خاص همچون لحظه تحویل سال و ۲۸ صفر، سایت‌های بی. تی. اس سیار، اضافه می شود تا ظرفیت موجود را تا دو برابر افزایش دهد.

دلگیر افزود: پیش از این ۳۵ سایت مخابراتی اطراف حرم رضوی خدمات ارتباطی به زائران می دادند که این موضوع در روزهای خاص سال موجب اختلال در سیستم مخابراتی می‌شد.

او اضافه کرد: نصب و راه اندازی هر سایت ثابت حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه به همراه دارد که با توجه به نگاه مثبت دولت، اعتبار زیرساخت‌های آن تامین شد.

رشد ۱۷ درصدی ورود زائر به مشهد در اولین روز از دهه آخر صفر

انتهای پیام/

کد خبر 1402061701051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha