ورود بیش از ۳۵۲ هزار زائر به مشهد

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی گفت: در دو روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۹۱۱ نفر زائر به مشهد وارد شدند که بیشترین ورودی زائر به مشهد مربوط به تردد وسایل نقلیه شخصی با ۱۳۶ هزار و ۴۳۰ نفر است.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در دومین نشست خبری قرارگاه عملیاتی زائران دهه آخر صفر استانداری خراسان رضوی که در به میزبانی جمعیت هلال احمر استان برگزار شد، اظهار کرد: در روز دوم دهه پایانی صفر ۱۸۲ هزار و ۱۳۳ نفر وارد مشهد شدند که نسبت به روز مشابه در دهه پایانی صفر سال گذشته ۱۵ درصد رشد دارد. هم‌چنین شب گذشته ۳۹۶ هزار و ۳۶۸ نفر در مشهد از ظرفیت‌های اسکان رسمی، موقت و اضطراری استفاده کردند.

قائم مقام رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی ادامه داد: در دو روز گذشته ۳۵۲ هزار و ۹۱۱ نفر ورودی زائر داشتیم و در مجموع ۶۷۹ هزار و ۷۵۳ نفر از ظرفیت اسکان استفاده کردند، بیشترین ورودی زائر مربوط به تردد وسایل نقلیه شخصی با ۱۳۶ هزار و ۴۳۰ نفر است.
گنابادی نژاد تصریح کرد: در حوزه حوادث نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۳ مورد حادثه جاده‌ای داشتیم که منجر به اعزام ۵ تیم امدادی شد، در این حوادث ۱۱ نفر حادثه‌دیده، ۹ مصدوم و یک نفر انتقالی توسط هلال احمر داشتیم.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه اهتمام و سامان‌دهی خوبی در هلال احمر انجام شده است، عنوان کرد: اقدامات به ویژه در حوزه استفاده از نوجوانان که حدود ۳۲۰۰ نفر به مشهد می‌آیند، کم‌نظیر بوده است، هم‌افزایی خوبی در هلال‌احمر اتفاق افتاده و ۱۵ استان به جریان پایگاه‌های امداد و نجات اضافه شده‌اند.

او افزود: در کارگروه ملی زیارت که ۸ شهریور به ریاست  معاون اول ریاست‌جمهوری برگزار شد، مصوبه‌ای داریم که نیازها و کسری پایگاه‌های امداد جاده‌ای توسط هلال احمر بررسی شود و در اولویت ساخت‌وساز، احداث و تامین اعتبار قرار بگیرد که امیدواریم در آینده کمبود پایگاه‌های امداد جاده‌ای را به اتمام برسانیم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در خصوص بودجه زیارت گفت: در دولت قبل ردیف بودجه زیارت حذف شد اما سال گذشته برای اولین سال ردیف و تخصیص حداکثری داشتیم. امسال نیز ردیفی پیش‌بینی شده، اگر چه این اعتبار و پیش‌بینی قابل توجه نیست. در این خصوص که همه ‌کارهای حوزه زیارت نیازمند اعتبار و بودجه دولتی است باید تامل کرد، زیرا ظرفیت اصلی خدمت‌گزاری به زائران امام رضا(ع) مربوط به مردم بوده و دولت باید میزبانی و خدمت‌رسانی را تسهیل کند.

خدمتگزاری ۳۲۰۰ نوجوان از سراسر کشور به زائران دهه آخر صفر

هم‌چنین مدیرعامل  جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در این نشست خبری گفت: سه هزار و ۲۰۰ نوجوان از سراسر کشور قبل از شهادت حضرت رسول اکرم (ص) تا صبح بعد از شهادت امام رضا(ع) در طرح قدم به قدم در مسیر بهشت با عملیات ویلچررانی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

محسن ذاکریان افزود: یک تیم ۶۰ نفره متشکل از پزشکان و نیروهای خدمت رسان هلال احمر استان حدود ۲ هفته در نجف مستقر بوده که این امر برای امداد رسانی به زائران اربعین انجام می‌شد و در بیمارستان العمل نجف پاسخگوی روزانه ۴۰۰ بیمار ارجاعی بودیم.

او ادامه داد: از روز بعد اربعین، عملیات دهه آخر صفر در مشهد آغاز شد که تمهیدات، اقدامات و هماهنگی‌های مورد نیاز صورت گرفت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی درباره برنامه‌ریزی صورت گرفته برای خدمت به زائران دهه آخر صفر گفت: در مسیر زائران، ۲۸ پایگاه امداد جاده‌ای ثابت داریم که از دیروز تا پایان ماه صفر ۱۱۰ پست امدادرسانی با ظرفیت استفاده از امکانات خراسان رضوی و ۱۵ استان دیگر در حال انجام است.

ذاکرین افزود: در کمیته اسکان زائران، با توجه به اینکه ظرفیت های موجود استان کفایت زائران را نمی‌کند، جمعیت هلال احمر در مواکب، حسینیه‌ها، ادارات، سالن‌ها و مدارس که امکانات لازم را ندارند برای تامین کمبودهای این مواکب برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر وارد عمل می‌شود.

او با بیان اینکه آمادگی هلال احمر استان ۲ برابر نیاز امکانات پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: در اردوگاه‌های زائر طی هماهنگی‌هایی با شهرداری مشهد، فرمانداری مشهد و جمعیت هلال احمر استان، برای ایجاد کمپ‌های جدید آمادگی لازم را داریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی همچنین به استقرار یک بالگرد امداد و نجات در حرم مطهر رضوی برای خدمات درمانی به زائران اشاره کرد و گفت: تجمع زائران در دهه پایانی صفر در آستان مقدس امام رضا(ع) می‌طلبد تا یک پایگاه ثابت مستقر در این مکان داشته باشیم که به دنبال ایجاد این ظرفیت هستیم.

کمبود ۲۸ تا ۳۰ پایگاه امداد جاده‌ای هلال احمر

ذاکریان درباره کمبود تعداد پایگاه‌های امداد جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته در استان باید ۵۰ پایگاه داشته باشیم که اکنون ۲۸ پایگاه داریم با توجه به این که ۲۲ پایگاه ملکی و به امداد جاده‌ای هلال احمر اختصاص دارد، حدود ۲۸ تا ۳۰ پایگاه کمبود داریم.

او با اشاره به پیگیری‌ها و تاکید کارگروه ملی زیارت برای اختصاص بودجه و افزایش پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای خراسان رضوی یادآور شد: در این کارگروه افزایش پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای در محورهای اصلی بوده است در حالی که در این محورها به استانداردها نزدیک هستیم و در دیگر محورهای استان نیز باید کمبود پایگاه جبران شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی درباره متوسط زمان رسیدن به صحنه حادثه گفت: میانگین زمان رسیدن امدادگران هلال احمر در جاده‌های استان ۱۱ دقیقه و ۳۱ ثانیه است که البته طبق آئین نامه زمان رسیدن به صحنه حادثه و امدادرسانی در حوادث خارج از شهر کمتر از ۱۵ دقیقه است. با این وجود دیر رسیدن موجب آسیب به حادثه دیدگان می‌شود و حتی نجات جان یک نفر هم برای ما اهمیت دارد به همین دلیل تلاش ما بر این است که این زمان به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

ذاکریان یادآور شد: مجلس و دولت با تقویت لجستیکی جمعیت هلال احمر در سطح کشور موافقت کرده است و ناوگان خودرویی هلال احمر امسال به روز رسانی خواهد شد که استان خراسان رضوی نیز از این فرصت بهره‌مند خواهد شد.

در مشهد به صورت چشمگیر کمبود اتوبوس وجود ندارد

در ادامه محمدعلی توسلی، مدیر کل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کمبود اتوبوس در مشهد برای برگشت زائران گفت: در اربعین، ۱۹۰۰ سرویس، زائران را به مرزهای کشور منتقل کردند که در حال بازگشت هستند، براساس بر اساس گزارش‌های دریافتی نیز در مشهد به صورت چشمگیر کمبود اتوبوس وجود ندارد.

او تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند ایران‌خودرو و شرکت گاز برای ناوگان خدمت‌رسانی به زائران در صفر پای کار آمدند، اتوبوس‌های شهرداری که قابل حرکت در مسیر هستند نیز به کار گرفته می‌شوند، با اداره کل راهداری و حمل‌ونقل سایر استان‌ها نیز مکاتبه داشتیم و از ظرفیت اتوبوس‌های آن‌ها نیز استفاده خواهیم کرد، تلاش می‌کنیم کمبودی نداشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha