طرح سامان‌دهی و مرمت پایگاه جهانی سلطانیه نهایی شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: طرح سامان‌دهی و مرمت پایگاه جهانی سلطانیه نهایی شده است و هیچ سازه‌ای در عرصه آن احداث نمی‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی اظهار کرد: وسعت پایگاه جهانی سلطانیه ۱۴ هکتار است که با اعتبارات دولتی پلاک‌هایی که در اختیار مردم بود، آزادسازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان به کاوش‌های محوطه سلطانیه اشاره کرد و گفت: کاوش‌ها از دروازه شمالی آغاز شده و تا دروازه جنوبی ادامه خواهد داشت و سامان‌دهی، حفظ و نگهداری با ارزش‌ترین بنای تاریخی استان زنجان از اهمیت بالایی برخوردار است.

طرح سامان‌دهی و مرمت پایگاه جهانی سلطانیه نهایی شده است

او با اشاره به اینکه طرح سامان‌دهی و مرمت سلطانیه نهایی شده است، ابراز کرد: سالانه برای سامان‌دهی و زیباسازی اقداماتی را انجام خواهیم داد اما هیچ سازه‌ای روی عرصه پایگاه جهانی سلطانیه بنا نخواهیم کرد.

صفوی در مورد مرمت و ثبت خانه‌های تاریخی زنجان عنوان کرد: خانه جهانشاهلو، خانه ضیایی و خانه جمالی از جمله ساختمان‌های قدیمی زنجان هستند که برخی از آن‌ها در حال مرمت و بخشی نیز در حال طی مراحل ثبتی است.

او با اشاره به اینکه خانه خدیوی در سال‌های گذشته رها شده و ۱۷ گزارش آتش‌سوزی به آتش‌نشانی داشته است، تصریح کرد: با دعوت از مالک کارهای مرمت از جمله عوض شدن تیرهای چوبی، سبک‌سازی و سایر موارد انجام شده است.

طرح سامان‌دهی و مرمت پایگاه جهانی سلطانیه نهایی شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان مشارکت مردم برای مرمت بناهای تاریخی زنجان را مهم خواند و افزود: اگر مردم مشارکت نکنند، انجام این کار با اعتبارات محدود دولتی مشکل است البته مرمت مسجد خانم با کمک افراد خیر آغاز شده است.

او در مورد برنامه‌های حوزه گردشگری نیز خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌ها بهانه‌ای برای توسعه گردشگری استان است، علاوه بر این ۷۰ موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha