صنایع‌دستی دزفول می‌تواند در سطح دنیا درآمدزا باشد

امام جمعه دزفول با اشاره به ثبت این شهر به عنوان شهرجهانی کپوبافی گفت: هرچقدر آوازه جهانی ما در صنایع‌دستی بیشتر باشد بازار و اشتغال بیشتری می‌توان ایجاد کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، حجت‌الاسلام مسعود بهرام‌پور با اشاره به جهانی شدن شهر دزفول به‌عنوان کپوبافی، از تلاش مجموعه میراث‌فرهنگی در راستای جهانی شدن هنر مردم این شهرستان قدردانی کرد و افزود: کپوبافی سال‌ها در زندگی عادی مردم دزفول به عنوان یک هنر رونق داشته و اکنون این هنر جهانی شده است.

امام‌جمعه دزفول با بیان این‌که فرصت‌های زیادی برای ثبت‌جهانی آثار دیگر دزفول از دست رفته است، ادامه داد: میراث‌فرهنگی دزفول با تلاش‌های خود اجازه نداد این امتیاز توسط شهرهای دیگر در سایر استان‌ها ثبت شود که جای قدردانی دارد.

او تصریح کرد: هنر و صنعت‌های زیبایی در هر گوشه ایران وجود دارند که باعث افتخار است و نباید اجازه داد این فرصت‌ها از دست بروند قبل از این‌که افراد دیگر نسبت به ثبت این آثار اقدام کنند، ما که صاحب این آثار و سبک‌ها هستیم باید برای ثبت‌جهانی ظرفیت‌های خود اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام بهرام‌پور اظهارامیدواری کرد: میراث‌فرهنگی همچنان پای کار باشد و آنچه حق ملت ایران است از سازمان‌های جهانی مطالبه کند.

او توسعه صنایع پایین‌دستی و کوچک را از ضرورت‌های کشور عنوان کرد و افزود: باتوجه به این‌که نمی‌توانیم صنایع بزرگ هزینه‌بر با اشتغال‌زایی کمتر را در همه نقاط ایجاد کنیم باید به سمت توسعه صنایع کوچک پیش رویم.

امام‌جمعه دزفول بیان کرد: هرچقدر آوازه جهانی ما در صنایع‌دستی بیشتر باشد بازار و اشتغال بیشتری می‌توان ایجاد کرد.

او بر ضرورت توسعه صنایع پایین‌دستی و صنایع‌دستی تأکید کرد و افزود: باید مردم را برای تولید بیشتر صنایع‌دستی تشویق و زنجیره‌ای از تولید تا انتقال به بازار و فروش محصولات ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام بهرام‌پور تصریح کرد: اگر این موضوع محقق شود جوانان زیادی به این مشاغل روی می‌آورند و موجب درآمدزایی خوبی برای کشور می‌شود.

او اضافه کرد: صنایع‌دستی دزفول با مشتریان زیادی که در دنیا دارد می‌تواند درآمدزایی کند.

کپوبافی یکی از صنایع‌دستی ویژه شهرستان دزفول به شمار می‌رود که ماده اولیه آن را چوب کرتک (موجود در بیشه‌زارهای دزفول) تشکیل می‌دهد. این هنر با داشتن اصالت، کیفیت و ظرافت بالا برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده و از رشته‌های بومی و خاص خوزستان به‌ویژه شهر شهیون دزفول است.

کپو با پیچش ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک شکل می‌گیرد؛ کپو در گویش محلی دزفولی به ظرف حصیری کروی سردار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می‌شود.

کپوهای دزفول از نظر کیفیت و اصالت رتبه نخست را در کشور دارند و به شهرهای مختلف و خارج از کشور صادر می‌شوند. همچنین دزفول با پیشینه‌ای چند هزار ساله و آثار باستانی دارای بیش از ۵۰۰ کارگاه تولید ۱۰۰ نوع صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061801106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha