اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی موزه مسجدسلیمان خوزستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: به‌منظور راه‌اندازی موزه در شکل و محتوای مناسب، اعتباری به مبلغ ۹ میلیارد تومان تأمین شده و ایجاد طرح محتوایی و مرمت این مکان نیز آغاز شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده با بیان این‌که شهر مسجدسلیمان دارای پیشینه‌ای‌ غنی و مملوء از آثار و محوطه‌های تاریخی است، گفت: این شهر از زمان پیدایش و اکتشاف نفت مورد توجه خاص به عنوان سکونت‌گاه بوده و بسیاری از تأسیسات و مستحدثات صنعت‌ نفت و لوازم سکونت در این منطقه نیز از زمان اکتشاف نفت ایجاد شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به این‌که وجود نفت و تأمین نیازمندی‌ها و تخصص‌هایی که در صنعت‌نفت شکل گرفت، اقوام مختلف از سراسر کشور را در این شهرستان گردهم آورده است، تصریح کرد: این در حالی است که فرهنگ غالب این شهر بختیاری و از این بابت از غنای فرهنگی منحصربفردی برخوردار است.

او ادامه داد: در این میان، موزه مسجدسلیمان با سابقه طولانی از لوازم این شهر فرهنگی محسوب می‌شود و در قالب شهرموزه مسجدسلیمان، این فضا نقش تداعی‌کننده و تجلی‌دهنده فرهنگ و پیشینه مسجدسلیمان را می‌تواند داشته باشد.

ارسطوزاده با بیان این‌که بنای موزه و محوطه باستانی کلگه‌زرین در مجاورت آن، مکمل مختصات درنظر گرفته‌ شده برای شهرموزه مسجدسلیمان خواهد بود، افزود: به‌منظور راه‌اندازی موزه در شکل و محتوای مناسب، اعتباری به مبلغ ۹ میلیارد تومان تأمین شده و ایجاد طرح محتوایی و مرمت این مکان نیز آغاز شده است.

او اضافه کرد: بخشی از این موزه پس از راه‌اندازی به نمایش آثار باستانی اختصاص خواهد یافت و بخشی دیگر نیز بازگوننده تاریخ و تاریخچه شهر مسجدسلیمان خواهد بود.

در این‌خصوص ایوب سلطانی مدیر پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان نیز عنوان کرد: در موزه مسجدسلیمان که در محل سابق موزه مردم‌شناسی راه‌اندازی خواهد شد، قرار است همه اشیایی که در کاوش‌های باستان‌شناسان، حفاری‌های رسمی و غیرقانونی کشف شده است و در حال حاضر بیشتر این اشیا در موزه‌های دیگر شهرها قرار دارند، به این موزه منتقل شوند.

او افزود: اکنون مخزن امن این موزه ساخته شده و طرح محتوایی نیز توسط مشاور درحال انجام است که شامل گالری اشیا، کارگاه مرمت، مخزن امن، گالری مشاهیر و مرکز آموزش خواهد بود.

سلطانی ابراز امیدواری کرد تا پیش از پایان سال موزه مسجدسلیمان راه‌اندازی شود.

اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی موزه مسجدسلیمان خوزستان

آغاز عملیات ساماندهی محوطه تاریخی سرمسجد

او در ادامه از آغاز طرح ساماندهی محوطه تاریخی سرمسجد خبر داد و گفت: طرح ساماندهی این محوطه با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و با طراحی و نظارت پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان آغاز به کار کرده است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی و صنعتی مسجدسلیمان تصریح کرد: این طرح شامل روشنایی محوطه، اتاق حفاظت، مانیتورینگ، بهسازی و ایجاد ده چشمه سرویس بهداشتی، مسیرهای گردشگری و اتاق معرفی اثر است.

او یادآور شد: فاز نخست این طرح که شامل مرمت و ساماندهی پلکان جنوبی و شمالی که دو سال پیش بر اثر سیل تخریب شده بودند به صورت کامل انجام شد.

اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی موزه مسجدسلیمان خوزستان

اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی موزه مسجدسلیمان خوزستان

انتهای پیام/

کد خبر 1402062001221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha