ساخت فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت شیراز

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فارس از ساخت دو فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت شیراز خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، بهزاد احمدی فارسانی گفت: این فیلم‌های مستند در راستای معرفی هرچه بیشتر رشته‌های کاشی هفت‌رنگ و منبت ساخته‌ شده است.

احمدی با اشاره به اینکه رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و به‌ویژه رشته‌های کمتر شناخته‌شده می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی و تولیدات چاپی معرفی و مستندسازی شود و گفت: در ساخت این مستند تلاش شده تا ضمن معرفی این دو هنر شاخص صنایع‌دستی با بهره‌گیری از حضور صنعتگران شاخص، کارشناسان و مدیران برخی از چالش‌های موجود بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شود.

او افزود: فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت همچنین در شبکه استانی فارس برای علاقه‌مندان پخش شد و ابراز امیدواری کرد که در راستای معرفی سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز این اقدام ارزنده تداوم یابد.

کاشی هفت‌رنگ نوعی کاشی‌کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است که از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار و رنگ‌آمیزی بارنگ‌های مختلف به دست می‌آید و بعد از طراحی و رنگ‌آمیزی با لعاب به کوره رفته سپس آماده نصب می‌شود.

هنر منبت‌کاری نیز از کنده‌کاری و برجسته‌کاری روی چوب‌ بر اساس طرح‌ها و نقش‌های مورد نظر پدید می‌آید. در رشته منبت سنتی از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می‌دانسته وبه شهر جهانی منبت شهرت یافته است. در این هنر از چوب‌های با بافت ریز و منسجم مانند گردو، گلابی، عناب، نارنج و... استفاده می‌شود و هنرمند منبت‌کار می‌بایست تمام مراحل کار از طراحی و کنده‌کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد. طرح‌های مورد استفاده در منبت سنتی بیشتر طرح‌های گردان ختایی است که به‌وسیله چاقوی منبت یا تبغه بر روی چوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062001235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha