مرمت کف‌فرش موزه تزئینی ایران در اصفهان

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از مرمت کامل کف‌فرش‌های موزه تزئینی ایران عمارت تاریخی رکیب‌خانه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، وحید ذاکریان با اعلام این مطلب گفت: عملیات حفاظت که واژه مرمت و احیا را در فراپوشی معنایی خود می‌گنجاند شامل مجموعه فعالیت‌ها، اقدام‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی است که به‌منظور تضمین تداوم حیات یک اثر تاریخی برای انتقال به آیندگان انجام می‌شود.

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: یکی از این تمهیدات که به‌منظور حفاظت یک بنای تاریخی در نظر گرفته می‌شود، باززنده‌سازی بنا با بازگرداندن کاربری اصلی و یا اعطای کاربری جدید به آن است.

او افزود: بنای تاریخی رکیب‌خانه در نزدیکی مرکز دولت‌خانه صفوی واقع‌ شده که امروزه از آن به‌عنوان موزه هنرهای تزئینی ایران نام‌ برده می‌شود و در آن از تعداد قابل‌توجهی آثار نفیس و فاخر تاریخی نگهداری می‌شود، لذا از آنجایی که در بیشتر بناهای تاریخی اقلیم فلات مرکزی ایران از آجرفرش به‌عنوان پوشش کف بنا استفاده می‌شده است، در سنوات گذشته نیز در این بنا پوشش آجرفرش برای کف آن انتخاب و اجرا شده بود.

ذاکریان تصریح کرد: با توجه به کاربری این بنا به‌عنوان موزه و قرار گرفتن اشیای تاریخی مختلفی در فضاهای آن، متأسفانه پوشش آجرفرش به دلیل ایجاد گردوغبار در اثر سایش ناشی از تردد بازدیدکنندگان آسیب جدی به این اشیا وارد می‌کرد لذا طی سنوات گذشته این کف فرش با سنگ گندمک که شباهت نسبی با پوشش آجرفرش داشت جایگزین شده بود.

مدیر دفتر فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: متأسفانه استفاده از سنگ گندمک نیز به‌مرورزمان مشکلات خود را نمایان کرد به‌نحوی‌که این سنگ با ساختار غیر یک‌دست و وجود رگه‌های متعدد در مقابل سایش عبور و مرور و همچنین پاک‌سازی موزه ضمن اینکه ظاهری نامناسب به خود می‌گرفت ایجاد گردوغبار می‌کرد که برای فضایی به‌عنوان موزه قابل‌قبول نبود.

او خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های کارشناسان این اداره‌کل و بررسی گزینه‌های موجود توسط شورای فنی، پوشش سرامیک با بافت مناسب و رنگ همخوان و با مصالح سنتی انتخاب و اجرا شد.

ذاکریان تأکید کرد: از مزیت‌های استفاده از این پوشش می‌توان به مواردی همچون بهداشت موزه، ایمنی در مقابل آتش‌سوزی و سهولت تردد بازدیدکنندگان بدون هرگونه آسیبی به اشیاء موزه نام برد.

ساغر حمیدی مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان نیز در همین زمینه گفت: با توجه به کاربری‌های متعددی که این بنای تاریخی از دوره صفوی تا دوران معاصر داشته، تغییرات و تحولات بسیار زیاد و همچنین الحاقات متعددی در طول این چهار سده ایجاد شده بود.

مدیر امور موزه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد:  از جمله مهم‌ترین تغییراتی که در طول سه دهه گذشته در این بنای تاریخی انجام‌شده، بازسازی کامل این بنا در اواسط دهه هفتاد و تغییر کاربری آن در قالب موزه تزئینی ایران پس از تعطیلی این موزه در تهران و انتقال بیش از ۴۰۰۰ شیء تاریخی این موزه به اصفهان بود، به‌نحوی‌که این بنای تاریخی پس از بازسازی کامل توسط رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۷۴ به‌عنوان موزه تزئینی ایران افتتاح شد.

او افزود: در آن زمان با نظر پیشکسوتان مرمت، بنیان این بنای تاریخی به‌طور کامل مرمت شد. ازجمله اینکه تمامی کف فرش این بنا با توجه به اینکه از دوره صفوی تا دوران پهلوی دارای کاربری‌های متعددی بوده به‌طور کامل از میان رفته بود لذا تمام کف فرش‌ها در سال ۱۳۷۴ کاملاً تعویض شد.

حمیدی تصریح کرد: همچنین با توجه به فرسوده‌ شدن کابل‌های برق‌رسانی و احتمال خطر آتش‌سوزی در این بنا و همچنین اثرات مخرب ناشی از فرسایش سنگ‌فرش‌ها و ایجاد گردوغبار که موجب آسیب جدی به اشیای موجود در موزه می‌شد، در طرح جدید کف فرش‌ها به‌طور کامل برچیده و سیستم برق‌رسانی آن به‌روزرسانی شد. همچنین تعویض و مرمت کف فرش‌های این بنا که در طول سه دهه گذشته دچار آسیب شده بود در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062101256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha