احمد رجبی راغب در یادداشتی نوشت: گردشگری صنعتی نوپا، جوان و سبز است که تنها به یک زیرساخت و سرمایهگذاری اولیه نیاز دارد، با رشد این صنعت چرخه اقتصادی منطقه به راه میافتد و اصناف مرتبط متحول میشوند.
همسو بودن ثبت جهانی با گردشگری یک منطقه، توسعه گردشگری آن منطقه را در پی دارد و اصولا یکی از مهمترین دستاوردهای ثبتهای جهانی رونق گردشگری است.
زمانی که یک اثر ثبت جهانی میشود از طرفی یونسکو بودجه اضطراری برای آن در نظر میگیرد.
زمانی که برچسب جهانی شدن روی هگمتانه بخورد باعث میشود مردم منطقه ارتباط بیشتری با این محوطه بگیرند و پس از جهانی شدن سایتهای تاریخی، به حفاظت آن توجه بیشتری میشود و به عنوان فضایی برای توسعه گردشگری مورد توجه خاص قرار میگیرد.
ایجاد مشارکت میان دولت و بخش خصوصی از دیگر مزایای ثبت جهانی برای دستیابی به اهداف حفاظتی است و در همه جای دنیا ثابت شده که توجه در سایتهای جهانی بیشتر از دیگر محوطههاست.
ایجاد هویت جدید برای سایتهای ثبت جهانی از دیگر مزایای جهانی شدن است، به عنوان مثال با ثبت جهانی "هگمتانه و مرکز تاریخی همدان" شناخت بازار و هگمتانه برای مردم دقیقتر میشود و میتواند به گردشگری استان کمک کند.
تاکنون بسیاری از سراها، کاروانسراها و تیمچهها در بازار قدیمی همدان بدون استفاده مانده بود اما با جهانی شدن تمام این فضاها مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بنابراین فضاها دارای ظرفیت مناسبی برای گردشگری خواهند بود.
ظرفیتهایی در بازار همدان وجود دارد که ناشناخته مانده است، مثلا در کاروانسراها غذاهای خاصی تولید و به بازاریان ارائه میشد که پس از مطرح شدن ثبت جهانی شناسایی میشوند و میتوانند فضای بیشتری در اختیار داشته باشند و به عنوان محصول خاص به گردشگران ارائه داده و حتی برندسازی شوند.
مدتها بود فعالان گردشگری همدان به این نتیجه رسیده بودند که گردشگری همدان نیازمند برند خاص است که بتوانند پیرامون آن تبلیغات و بازاریابی کرده و گردشگری همدان را توسعه دهند که ثبت جهانی قطعا به برندسازی جامع و درخور شهر همدان کمک خواهد کرد.
از دیگر مزایای جهانی شدن همدان، گردشگران حرفهایِ هستند که دست به قلم میشوند تا سفرنامه مینویسند و دنبال موارد خاص هستند، هگمتانه ظرفیتهای زیادی دارد که میتواند به معرفی بیشتر همدان کمک کرده و باعث رونق گردشگری منطقه شود.
جلوگیری از تخریب، حفاظت و معرفی اثر به جهان و نسل آینده از دیگر مزایای جهانی شدن است، علاوه بر این در کنار ثبت جهانی حمایتهای مادی و معنوی از سوی سازمان جهانی یونسکو انجام میشود که کمک بزرگی به حفاظت از مناطق تاریخی و باستانی است.
همدان از محدود شهرهای زنده و پویای دنیا با قدمت ۳ هزار ساله است که در محوطه باستانی هگمتانه تعاملات فرهنگی زیادی اتفاق افتاده و هنوز هم حرفهای ناگفته بسیاری دارد و میتواند موقعیت خوبی برای جهانی شدن باشد.
اولین تاثیر ثبتهای جهانی در حوزه گردشگری بر روی اصناف است که بطور مستقیم با گردشگری ارتباط مستقیم دارند. مانند آژانسها، دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها، اقامتگاهها، رستورانها، راهنمایان گردشگری، حمل و نقل، موزهها، سوپرمارکتها، سوغاتسراها، مراکز خرید و... . ثبت جهانی به تنهایی منبع درآمد یا افزایش درآمد نیست بلکه فرصتی است که خلاقیتها را به واسطه آن رشد داده و چرخه اقتصادی را پویا میکند و پس از ثبت جهانی باید ارائه خدمات نیز در حد جهانی ارتقا یابد.
در راستای ثبت جهانی، مسئولان باید از اساتید مجرب و بخش خصوصی و راهنمایان گردشگری استفاده کرده تا جرقههای نو در این صنعت روشن شود، علاوه بر این جهانی شدن فرصتی برای بازاریان و کسبه است.
جهانی شدن باید در مسیر بهینه قرار بگیرد تا همدان به عنوان قطب گردشگری معرفی شود، همچنین با ثبت جهانی شهرستانها نیز دیده میشوند و گردشگری روستایی هم رشد میکند.
انتهای پیام/
نظر شما