عملیات مرمت تکیه زاغرم تفرش استان مرکزی آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز مرمت اضطراری تکیه زاغرم تفرش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی گفت: این بخش از مرمت عملیات شامل آواربرداری، حفاظت اضطراری، عملیات خاکی با دست، عملیات مرمتی با خشت، عملیات مرمتی با اجر و اندودکاری با اختصاص اعتباری بالغ  3 میلیارد ریال آغاز شده است.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: تکیه زاغرم با قدمتی که به دوره صفوی و دوره قاجار بازمی‌گردد، در محله زاغرم شهر تفرش قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین تکیه‌های کشور به‌ شمار می‌رود. این تکیه با استفاده از خشت، کاه‌گل و تیرهای چوبی در سال 1274 هجری قمری ساخته‌ شده است و قدیمی‌ترین بخش آن ایوان ورودی ضلع جنوب شرقی است.

او تصریح کرد: شیوه مقرنس‌کاری تکیه شبیه دوران صفوی است و قدیمی‌ترین بخش تکیه زاغرم، ایوان ورودی ضلع جنوب شرقی بوده که متعلق به دوره  قاجار است.

محمودی گفت: روی جرز سمت راست ایوان ورودی اصلی کتیبه‌ای جای گرفته که موید دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار است. 

تکیه زاغرم شهر تفرش مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار است و این اثر در 9 فروردین 1378 با شماره 2281 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha