فرآیند لغو پروانه ۲ معدن سنگ در حوالی مشهد به جریان افتاد

نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی گفت: فرآیند لغو پروانه بهره‌برداری دو معدن سنگ «دهنو شاندیز و کمر مقبولا» واقع در شاندیز خراسان رضوی و حوالی مشهد با درخواست فعالان و متولیان میراث‌فرهنگی و به دلیل آسیب‌رساندن به آثار و سنگ‌نگاره های باستانی «دیزدر» به جریان افتاد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر امروز دوشنبه 27 شهریور ماه 1402 درجمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: آثار و سنگ نگاره های تاریخی «دیزدر» در اسفند ماه سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌ است و فعالیت معادن یاد شده تهدیدی برای نقوش صخره‌ای تاریخی این سنگ نگاره ها محسوب می شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ضمن قدردانی از بازدید اخیر وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مجموعه تاریخی دیزدر اظهار کرد: پیگیری‌های وزارت میراث‌فرهنگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای لغو پروانه معادن متخلف در جریان است و مکاتبات قانونی در این خصوص انجام شده است.

او یادآور شد: پیش از این کارشناسان میراث‌فرهنگی به معادن منطقه اعزام شده بودند، از آنجایی که این واحدهای معدنی نسبت به توقف فعالیت خود اقدامی انجام نداده‌اند.

حجت‌الاسلام پژمانفر به کشف سنگ نگاره‌های جدید در این منطقه اشاره و تصریح کرد: فعالیت معادن در این بخش به نقوش ارزشمند تاریخی آسیب رسانده و موجب اعتراض مردمی دوستداران میراث‌فرهنگی شده است، لذا لغو پروانه این معادن به همت متولیان میراث فرهنگی به جریان افتاده است.

دره تاریخی و تمدنی «دیزدر» در ابتدای جاده شاندیز یکی از مکان‌های تاریخی خراسان رضوی با ثبت ملی است که در فاصله حدود هشت کیلومتری مشهد و در حاشیه مسیر تردد به سمت شهر شاندیز قرار دارند.

محدودهٔ شهرستان طرقبه شاندیز بعد از پل مهندس پرتویی و انتهای بلوار وکیل‌آباد مشهد آغاز می‌شود و از شمال با جاده مشهد- قوچان محدود می‌شود. این شهرستان از جنوب با شهرستان نیشابور و از غرب نیز با شهرستان گلبهار همسایه است.

طرقبه شاندیز پس از مشهد و نیشابور مهم‌ترین شهرستان توریستی و گردشگری استان خراسان رضوی محسوب می‌شود، شهر شاندیز نیز به‌عنوان نخستین منطقه بین‌المللی نمونه گردشگری ایران در سال ۱۳۸۴ توسط دولت برگزیده شده‌ است.

بر اساس اعلام دستگاه‌های خدماتی، شمار ساکنان شهرستان طرقبه و شاندیز حدود ۸۰ هزار نفر است که این جمعیت در ۲ شهر طرقبه و شاندیز و ۳۹ روستای دارای دهیاری سکونت دارند.

همچنین این شهرستان دارای ۴۷ اثر طبیعی و تاریخی ثبت ملی و یک موزه مردم‌شناسی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062701574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha