مرمت فاز اول موزه مشروطه گیلان به پایان رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان از تبدیل بنای تاریخی میرزا خلیل به موزه مشروطه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با اشاره به مرمت بناهای تاریخی گفت: در راستای سامان‌دهی بناهای تاریخی که در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار دارد، مرمت فاز اول بنای تاریخی میرزا خلیل که مقرر شده تا به‌عنوان موزه مشروطه به بهره‌برداری برسد، به اتمام رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به فاز نخست عملیات مرمت تصریح کرد: در این مرحله، مرمت بام به شیوه سنتی سفال چینی و کانال‌های دفع رطوبت، زیرساخت تاسیسات، لمبه‌کوبی و مرمت دیوارهای محوطه انجام شده است.

او اضافه کرد: تمام هزینه‌های مربوطه به پروژه‌، با نظارت اجرایی بر عهده شهردار و شورای اسلامی رشت و نظارت عالیه آن برعهده میراث‌فرهنگی استان بوده است.

جهانی تصریح کرد: در مرحله نخست مرمت این بنای تاریخی، شش میلیارد تومان توسط شهرداری هزینه شده‌است و در مرحله دوم نیز مبلغ 9 میلیارد تومان برای مرمت این بنای تاریخی توسط شهرداری رشت در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به سختی‌های مرمت عمارت‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه عمارت میرزا خلیل، یکی از بناهای میراثی مرکز گیلان است، ضوابط مرمتی آن از سوی این اداره کل بسیار سختگیرانه است و می‌بایست حتما توسط پیمانکار ذی‌صلاح مورد تایید دستگاه‌های نظارتی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha