فعالیت 3‌هزار و 500 هنرمند در رشته سوزن‌دوزی ترکمن در گنبدکاووس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس در شرق استان گلستان گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ هنرمند رشته سوزن‌دوزی ترکمن به‌جز رودوزی سنتی مانند رودوزی سنتی بلوچ و یا نقش‌دوزی در شهرستان گنبدکاووس فعالیت می‌کنند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم آق‌آتابای با اعلام این خبر گفت: نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن با حضور هنرمندان کشور از 28 تا ۲۹ شهریورماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ هنرمند رشته سوزن‌دوزی ترکمن به‌جز رودوزی سنتی مانند رودوزی سنتی بلوچ و یا نقش‌دوزی در شهرستان گنبدکاووس فعالیت می‌کنند.

او تأکید کرد: اولین کارگاه آموزشی و همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن از ۲۷ تا ۲۹ شهریور به‌صورت تئوری، عملی و علمی به همراه بازدید از جاذبه‌های گردشگری و هنرهای صنایع‌دستی شهرستان گنبدکاووس با حضور هنرمندان سراسر کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار می‌شود.

آق‌آتابای تصریح کرد: در این کارگاه آموزشی، کارگاه طراحی و نقوش (کارگاه تاباندن نخ و سیم‌کشی)، کارگاه سوزن‌دوزی، کارگاه سیاه‌دوزی و الوان دوزی، کارگاه سفیددوزی (سارچیان و آلاجا)، کارگاه دوخت کورتیکن و چنار به‌صورت علمی و حضوری برای ۴۰ نفر از هنرمندان سراسر کشور برگزار می‌شود و در پایان برگزاری کارگاه‌ها و آزمون، گواهینامه معتبر از فنی‌ و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، روستای مرزی «تنگلی» به‌عنوان روستای رشته سوزن‌دوزی که اکثریت مردم آن به این رشته هنری مشغول هستند، ثبت ملی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس وارد شدن چرخ‌های صنعتی و دیجیتال در زندگی مردم را مهم‌ترین مشکل و چالش هنرهای سنتی بیان کرد و افزود: ورود این چرخ‌های صنعتی و دیجیتال به زندگی مردم، باعث شده تا هنرهای دستی و باظرافت به فراموشی سپرده شوند و مردم را به زندگی راحت عادت داده و تشویق کند.

او گفت: در کنار برگزاری همایش و کارگاه آموزشی، تلاش داریم تا هنرمندان سراسر کشور را با جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، مذهبی و آثار باستانی آشنا کنیم و ظرفیت‌های شهرستان گنبدکاووس را به آن‌ها بشناسانیم.

آق‌آتابای بیان کرد: برگزاری مراسم آئینی مانند «رقص خنجر»، نگهداری و پرورش شتر و اسب توسط مردم ترکمن، مراسم آیینی عروسی این قوم و... را در قالب یک برنامه آیینی در ایام برگزاری این همایش برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha