برگزاری دوره آموزشی طراحی باتیک، ویژه فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از برگزاری دوره آموزشی چاپ باتیک ویژه شاغلین و فعالان این رشته در استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: این دوره آموزشی به مدت یک هفته برای فعالان و شاغلین این رشته، در حال برگزاری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: این کارگاه آموزشی در راستای آموزش‌های مخصوص شاغلین صنایع‌دستی و با هدف کارآفرینی و رونق کسب و کار برگزار می‌شود.

او ادامه داد: از دیگر اهداف این دوره آموزشی، ارتقای دانش فنی و سطح کیفی فعالان صنایع‌دستی در این رشته در سطح استان است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه چاپ باتیک یکی از روش‌های چاپی بسیار قدیمی است که برای اولین بار ۲هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته افزود: چاپ باتیک به معنی چاپ مقاوم است و در این روش چاپی که بر روی پارچه انجام می‌شود، ابتدا سطح پارچه توسط ماده‌ای پوشانده می‌شود که از نفوذ رنگ به داخل بافت پارچه جلوگیری ‌کند و سپس توسط رنگ‌های مختلف روی این پارچه، طرح‌های خاصی ایجاد می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان رواج این روش چاپی در ایران را بیش از ۵۰۰ سال دانست و اضافه کرد: در ایران از پارچه‌های که دارای الیاف طبیعی هستند، مانند ابریشم برای انجام چاپ باتیک استفاده می‌شود.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402062801643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha