رشد بیش از ۳۰۰ درصدی کمی و کیفی عرضه صنایع‌دستی کرمانشاه در ایام اربعین / اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای سامان‌دهی سرویس‌های بهداشتی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اعلام اینکه بازدید از محوطه‌های گردشگری استان در ایام اربعین رشد ۱۶ درصدی داشته است، گفت: تعداد غرفه‌های صنایع‌دستی وسوغات و میزان فروش این غرفه‌ها نسبت به سال گذشته رشد ۳۰۰ درصدی داشته است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه،  داریوش فرمانی در خصوص عملکرد این اداره‌کل در ایام اربعین اظهار کرد: عملکرد این اداره‌کل در ایام اربعین با توجه به رشد بی‌نظیر کمی و کیفی با سال‌های گذشته قابل قیاس نیست. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: در سطح استان در ۱۱ نقطه نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برپا شد که در مجموع شامل ۱۷۰ غرفه عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات خاص کرمانشاه بود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته تعداد غرفه‌های برپا شده در سطح استان کمتر از ۵۰ غرفه بوده است، تصریح کرد: امسال به لحاظ کمی و کیفی افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی را شاهد بوده‌ایم و بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال سوغات و محصولات صنایع‌دستی استان در این نمایشگاه‌ها به فروش رسیده است. 

فرمانی افزود: در این نمایشگاه‌ها غرفه‌های معرفتی، فرهنگی، عرضه ملزومات سفر و پذیرایی از زائران اربعین نیز دایر بوده است.

او ادامه داد: همچنین در این ایام ۵ سیاه‌چادر عرضه غذاهای بومی و محلی نیز در طول مسیر کرمانشاه خسروی در محل نمایشگاه‌های صنایع‌دستی برپا شد.

انجام بیش از ۵‌هزار بازدید نظارتی از سرویس‌های بهداشتی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به نظارت بر خدمات مناسب در سرویس‌های بهداشتی مسیر سطح استان به عنوان یکی از ماموریت‌های ویژه وزارتخانه در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: در یک ماه گذشته ۱۵ تیم نظارتی در سطح استان بیش از ۵‌هزار مورد بازدید از تاسیسات گردشگری و سرویس‌های بهداشتی استان کرمانشاه انجام داده‌اند که در نوع خود اتفاق بسیار بزرگی است. 

او افزود: در نتیجه این بازدیدها ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت و سامان‌دهی و جبران کمی و کاستی سرویس‌های بهداشتی در مسیرهای اصلی استان به سمت مرز خسروی اختصاص و هزینه شده است که رضایتمندی حداکثری زوار اربعین را به دنبال داشته است. 

فرمانی با بیان اینکه در سطح استان ۱۸۴۷ چشمه سرویس بهداشتی فعال در غالب ۲۸۰ واحد به مسافران خدمات‌ ارائه می‌کنند، گفت: در بازه زمانی یک ماهه ۲۰ مردادماه تا ۲۰ شهریورماه ۵‌هزار و ۱۳۸ مورد بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری و سرویس‌های بهداشتی سطح استان انجام شده است.

او تصریح کرد: همچنین ۳۲۰ واحد تاسیسات گردشگری استان از جمله اقامتی، پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی در این ایام آماده خدمات‌دهی به مسافران مراسم با شکوه اربعین بودند، کار نظارت بر خدمات‌دهی مناسب آنها نیز بخشی از مسئولیت این اداره‌کل بوده است. 

رشد ۱۶ درصدی بازدید از محوطه‌های گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: در این ایام با توجه به اقداماتی که برای معرفی استان با استفاده از نصب بنر و استفاده از فضای مجازی انجام شده است شاهد رشد ۱۶ درصدی بازدید از محوطه‌های گردشگری استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم. 

او تصریح کرد: این آمار مربوط به مجموعه‌های طاق‌بستان، بیستون، معبد آناهیتا و تکایای معاون الملک و بیگلربیگی است که بر اساس آمار بلیط فروشی انجام شده است. 

فرمانی گفت: در بازه زمانی اول تا ۲۵ شهریورماه امسال نزدیک به ۷۶ هزار نفر از این مجموعه‌ها بازدید کرده‌اند که در سال گذشته این عدد ۶۳ هزار نفر بوده است. 

راه‌اندازی پویش هر خانه یک موکب

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه گفت: برای رفاه حال زوار اربعین با هماهنگی وزارتخانه پویش هر خانه یک موکب در استان راه‌اندازی شد که با همکاری سامانه زائر یار و معرفی دو شماره تماس خانه‌های مردمی برای اسکان زوار سامان‌دهی شد. 

او افزود: در این پویش که نشات گرفته از فرهنگ کهن مردم کرمانشاه برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات است، کسانی که تمایل داشتند در منزل خود پذیرای مسافران اربعین باشند، با هماهنگی سامانه زائر یار و اداره‌کل میراث‌فرهنگی به آن‌ها مسافر برای اسکان معرفی می‌شد. 

فرمانی با بیان اینکه پویش هرخانه یک موکب برای دومین سال متوالی در کرمانشاه راه‌اندازی شد، گفت: امسال مردم مهمان نواز کرمانشاه استقبال ویژه‌ای از این طرح کردند و نزدیک به ۱۰۰۰ خانواده پذیرای مسافران اربعین حسینی بودند.

حلاوت زیارت اربعین، خاطره شیرین کرمانشاه

او در بخش پایانی سخنان خود به مسئله استفاده از ظرفیت اربعین برای معرفی استان اشاره کرد و گفت: به همین منظور بنرهایی با شعار «حلاوت زیارت اربعین، خاطره شیرین کرمانشاه» در شهرهای قرار گرفته در مسیر کنگاور تا خسروی نصب شد که گردشگران در کنار زیارات عتبات عالیات از جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه نیز بازدید کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه این اقدام با هدف معرفی جاذبه‌های استان و تشویق مسافران برای بازدید از جاذبه‌ها و استراحت در طول مسیر که منجر به رفع خستگی و کاهش حوادث جاده‌ای شود، انجام شده است.

او افزود: همچنین در فضای مجازی نیز جاذبه‌های گردشگری استان به تناوب برای مسافران معرفی شده است.

فرمانی گفت: هرچند که این اتفاق منجر به رشد ۱۶ درصدی بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان شده است، اما باید در سال آینده همه توان خود را به کار بگیریم که ضمن رفع نواقص موجود با قدرت و توان بیشتری پای کار اربعین باشیم و از ظرفیت این رویداد بزرگ بیشترین استفاده را برای توسعه روز افزون کرمانشاه ببریم. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha