نخستین همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن در گلستان پایان یافت

نخستین کارگاه آموزشی و همایش علمی سه‌روزه سوزن‌دوزی ترکمن که با حضور ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و هنرمندان متخصص این رشته از سراسر کشور از روز دوشنبه به میزبانی گنبدکاووس در شرق استان گلستان آغاز به‌کار کرد، شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریورماه به کار خود پایان داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این آیین اختتامیه شامگاه چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور اساتید دانشگاهی و هنرمندان متخصص رشته سوزن‌دوزی ترکمن، فعالان و پژوهشگران عرصه مد و لباس، سوزن‌دوزی و رودوزی‌های سنتی از سراسر کشور و جمعی از مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبدکاووس برگزار شد.

این رویداد ملی به همت موسسه هنری پرنیان هنر ایرانیان زیر نظر کارگروه سامان‌دهی مد و لباس کشور و گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی شرکت تعاونی خورشید فرهنگ ایرانی به میزبانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان طی سه روز اجرایی شد.

فعالیت بیش از ۳هزار هنرمند گلستانی در رشته سوزن‌دوزی ترکمن

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در آیین اختتامیه این رویداد ملی گفت: درزمینه رودوزی‌های سنتی به‌طورکلی نزدیک به چهار هزار هنرمند در استان داریم که حدود سه هزار نفر از آنان در رشته سوزن‌دوزی ترکمن فعالیت می‌کنند.

مریم حاجی‌ابراهیمی با اشاره به فعالیت هنرمندان در ۲۵ رشته سوزن‌دوزی در گلستان، افزود: رودوزی‌های سنتی و نساجی اصلی‌ترین رشته هنری در تمام شهرستان‌های استان محسوب می‌شود.

او یادآور شد: روستای «تنگلی» شهرستان مرزی گنبدکاووس سال ۱۳۹۹ به‌عنوان روستای سوزن‌دوزی ترکمن به ثبت ملی رسید و سال ۱۴۰۱ هم در چهارمین روز از هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن‌دوزی) به‌عنوان بیستمین عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با ترکمنستان به ثبت جهانی رسید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان بیان کرد: بیشترین فعالیت سوزن‌دوزی ترکمن مربوط به شهرستان‌های ترکمن‌نشین استان با محوریت گنبدکاووس، آق‌قلا و گمیشان است.

رونق کارگاه‌های سوزن‌دوزی ترکمن در کارگروه مد و لباس

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر هم از همراهی تمام نهادها و ادارات استان گلستان برای برپایی این همایش سه‌روزه آموزشی قدردانی کرد و گفت: امسال برای نخستین بار نوآوری‌هایی در جشنواره مد و لباس اتفاق افتاده که این نوآوری‌ها بسیار مرتبط با عزیزانی است که توانسته‌اند مهارت‌های مختلفی ازجمله در رشته رودوزی‌ها داشته باشند.

علیرضا بابایی افزود: جایزه‌های ویژه‌ای در حوزه طاووس سیمین و طاووس بلورین جشنواره مد و لباس فجر برای طراحی الگو و پارچه در نظر گرفته شده است و همگی را دعوت می‌کنم که حتماً آیین‌نامه جشنواره را مطالعه کنند.

او بیان کرد: در هفته پیش رو بیانیه فراخوان جشنواره منتشر می‌شود و همگی حاضران در مراسم امشب می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند چراکه امسال جشنواره تلاش کرده مهارت‌ها، رودوزی‌ها و تزئینات پارچه با برندها همراه باشند.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره مد و لباس فجر گفت: تنها زبانی که می‌توان با دنیا بدون هیچ مناقشه‌ای صحبت کردزبان هنر، مهارت، فرهنگ و تمدن است لذا در کارگروه مد و لباس بر خود وظیفه می‌دانیم برپایی آموزش‌هایی مانند کارگاه سوزن‌دوزی ترکمن رونق بیشتری گیرد.

سوزن‌دوزی ترکمن یک هنر کاربردی، تزئینی و ذهنی است که توسط هنرمندان بر روی پارچه‌های ابریشم یا پشم با نخ‌های طبیعی ابریشم، پنبه یا نخ مصنوعی مانند اکریلیک نقش می‌بندد.

هنر سوزن‌دوزی ترکمن بیشتر در استان‌های خراسان شمالی و گلستان به‌ویژه در گنبدکاووس، بندر ترکمن، آق‌قلا، کلاله، گمیشان، مراوه‌تپه و روستاهای اطراف آن رواج داشته و درعین‌حال هنری شناخته‌شده در سطح کشور است.

نخستین همایش علمی سوزن‌دوزی ترکمن در گلستان پایان یافت

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha