زنجان شهر جشنواره‌هاست/ غرفه و اسکان رایگان برای شرکت‌کنندگان جشنواره آش و نمایشگاه صنایع‌دستی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی و جشنواره ملی آش، گفت: این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شده است. 

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سعید صفوی روز چهارشنبه ۲۹ شهریورماه در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی آش ایرانی و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و در نشست خبری مشترک با شهرداری زنجان که در کارخانه کبریت برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف در زنجان، شهر را تبدیل به شهر جشنواره‌ها کرده است به طوری که جشنواره آش به عنوان بزرگترین رویداد شهر در تقویم رویدادهای کشور ثبت شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه سه رویداد زنجان در تقویم رویدادها به ثبت رسیده است، افزود: این سه رویداد شامل جشنواره آش ایرانی، نمایشگاه ملی صنایع‌دستی و جشنواره بین‌المللی غذای اکوست، همچنین پنج رویداد نیز آماده است تا در شورای ملی ثبت شود اما در عمل شهر زنجان به عنوان شهر رویدادهای ملی و جشنواره‌ها شناخته خواهد شد. 

او با اشاره به اینکه برخی از گردهمایی‌ها همانند یوم‌العباس و یوم‌الزینب به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است، گفت: اخیرا کاروانسراها نیز به ثبت جهانی رسیده است اما متاسفانه کاروان‌سراهای زنجان در این زنجیره معرفی نشده بود اما پیگیر الحاق هستیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده زنجانی در جشنواره آش خبر داد و  افزود: شرکت‌کنندگان صبح و بعد از ظهر به مدت ۴ روز حضور خواهند یافت و بعد از داوری آش‌ها، ۱۰ نفر به رویداد ملی راه خواهند یافت. 

صفوی در خصوص چرایی برگزاری جشنواره آش در مهر ماه نیز بیان کرد: ماه محرم و ماه سفر به اتمام رسیده به همین دلیل اوایل مهرماه برای این رویداد انتخاب شد و امیدواریم در سال‌های بعد در فصل تابستان این رویداد برگزار شود. 

او با اشاره به اینکه این رویداد ملی یک رویداد شهرستانی نیز دارد، گفت: رویداد شهر زنجان نیز ۳۰ و ۳۱ شهریورماه با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده برگزار خواهد شد. به طوری که در دو روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، ۴ گروه داوری انجام خواهد شد در و پایان این مراسم پیش رویداد ۱۰ نفر به رویدا ملی راه خواهند یافت. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان با اشاره به اینکه تا امروز ۱۴ استان برای شرکت در جشنواره آش اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: ۱۷ استان امکان شرکت دارد و بیشتر از این تعداد، امکان ارائه خدمات نیست.  از ۷ تا ۱۱ مهرماه هفدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی همزمان با جشنواره آش برگزار خواهد شد.

صفوی با بیان اینکه تفاوت جشنواره صنایع دستی امسال با سال‌های گذشته در این است که علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت، افزود: ۹ شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی آثار خود را عرضه خواهند کرد. 

او بابیان اینکه تفاوت دیگر این رویداد این است که همزمان سوغات و خوراک‌های استان‌های شرکت کننده نیز عرضه خواهد شد، گفت: سال گذشته تاکید مقامات این بود که این دو رویدا اقتصادی برگزار شود و امسال این امر از طریق مجری بخش خصوصی انجام خواهد شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان از تفاوت نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نسبت به سال‌های قبل گفت: امسال علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. 

صفوی با بیان اینکه بدون شک، ورود شورای شهر و شهرداری به این عرصه لازم و ضروری است، تصریح کرد: در این راستا از شهرداری درخواست شده تا همچون سال گذشته مجموعه میراث فرهنگی را همراهی کنند و امیدواریم شاهد برگزاری هر چه بهتر این دو رویداد بزرگ در شهر زنجان باشیم که می‌تواند مبنای جذب گردشگران از سایر استان‌ها در نمایشگاه بین المللی کاسپین باشد. 

او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار اذعان کرد: غرفه آش و صنایع دستی ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده خواهد شد و حتی برای کسانی که از استان‌های دیگر در جشنواره شرکت کرده‌اند، اسکان رایگان داده خواهد شد. 

زنجان در هفته دوم مهرماه آماده دو رویداد خوشایند و مهم است

شهردار زنجان و رئیس جشنواره آش ضمن بیان اینکه شهرداری خانه ملت و برای ملت است، از همراهی شهرداری و شورای شهر در برگزاری جشنواره‌ها بیان کرد: شانزدهمین دوره جشنواره ملی آش ایرانی و هفدهمین دوره نمایشگاه ملی صنایع‌دستی دو رویداد خوشایند و مهم برای شهر زنجان است که ما تا به امروز شاهد برگزاری ۱۶ دوره آن در این شهر هستیم. 

علیرضا فیروزفر درباره اقدامات شهرداری در ماه محرم و صفر گفت: در این ماه‌های عزیز در شهر مواکب و پایگاه‌های صلواتی را داشتیم که بعد از اتمام عزاداری همه آن‌ها در ماه ربیع الاول تبدیل به ایستگاه‌های شادی و سرور و دوستداران ائمه شد. 

شهردار زنجان و رئیس جشنواره آش با بیان اینکه با پشتیبانی شورای شهر یکی از ماندگارترین جشنواره‌ها را در زنجان برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: شهرداری زنجان در تمامی جشنواره پای کار بوده و ادامه این امر، مستلزم همراهی سایر دستگاه هاست. 

فیروزفر با بیان اینکه برگزاری رخدادها در راستای فراهم کردن فضایی با نشاط برای فرهنگ اسلامی در دستور کار قرار دارد، افزود: با توجه به فرا رسیدن ماه ربیع، شهرداری زنجان برنامه‌های متنوعی را در نظر گرفته که یکی از این برنامه‌ها به جوانان اختصاص دارد و یک برنامه دیگر نیز همزمان با ولادت پیامبر اکرم (ص) برگزار خواهد شد که هدف از برگزاری آن‌ها پویایی و شادابی عموم زنجانی هاست. 

شهردار زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با پارکینگ جشنواره تصریح کرد: باید برنامه‌ای تدارک ببینیم که زحمت همشهریان را به حداقل برسانیم و ان‌شاءلله در روزهای آینده تدابیری اتخاذ خواهد شد. 

اقتصاد گردشگری سرفصل مدیریت شهری زنجان است

مجید ناصحی مقدم در ادامه گفت: اقتصاد گردشگری سرفصل مدیریت شهری است و توسعه گردشگری برای شهر زنجان به عنوان یک قطب گردشگری بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. 

رئیس شورای اسلامی در این مراسم افزود: اقتصاد گردشگری در یک لایه تعریف نمی‌شود بلکه لایه‌های مختلفی از قبیل اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد. 

او اضافه کرد: شورا و شهرداری از این ۲ رویداد مهم استقبال می‌کند و امیدواریم هر چه بیشتر به توسعه گردشگری زنجان کمک کند. 

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان کرد: حاشیه‌ها نباید خللی در برگزاری این برنامه‌ها ایجاد کنند و امیدواریم هم افزایی و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌ها به برگزاری هر چه بهتر این جشنواره‌ها در زنجان منتهی شود. 

به روزرسانی نمایشگاه بین المللی کاسپین برای برگزاری جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع‌دستی

سید رضا قندیلی از آمادگی و به روزرسانی نمایشگاه بین المللی کاسپین برای برگزاری جشنواره ملی آش و نمایشگاه ملی صنایع دستی خبر داد و گفت: سیستم سرمایش و گرمایش سالن‌ها آماده بهره‌برداری است و خوشحالیم جشنواره آش و صنایع دستی، مهرماه در این محل برگزار خواهد شد. 

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین افزود: شانزدهمین دوره ملی جشنواره آش و هفدهمین نمایشگاه صنایع‌دستی ۷ تا ۱۱ مهر امسال در سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی کاسپین با حضور تمامی میزبانان از سراسر کشور متفاوت‌تر و آراسته‌تر و با غرفه‌های بیشتر از سال گذشته برگزار خواهد شد. 

او در حاشیه این جشنواره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات به روسیه و اوراسیا خبر داد و تشریح کرد: این نمایشگاه‌ها از ۱۸ تا ۲۱ مهر به مدت ۴ روز برگزار خواهد شد.

قندیلی، در پایان، اضافه کرد: این فرصت برای اولین بار در ایران به وجود آمده است که استان زنجان ملزم به برگزاری این نمایشگاه شده و از سراسر کشور شرکت‌های مختلف حضور خواهند یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha