استفاده از فناوری به‌منظور حفاظت از بناهای تاریخی اصفهان

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از استفاده از فناوری روز به‌منظور حفاظت بهینه از بناهای تاریخی استان اصفهان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، سید مهدی موسوی موحد با اعلام این مطلب گفت: استفاده از فناوری‌های روز دنیا در بناهای تاریخی امری اجتناب‌ناپذیر است و در بیشتر موارد کمک شایانی نیز به حفاظت از این ابنیه کهن‌سال می‌کند.

معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان ادامه داد: در برخی از بناهای تاریخی استان اصفهان به‌منظور سرمایش و یا گرمایش از سیستم تهویه استفاده‌ شده است که جای سؤال برای برخی از دوستداران میراث‌فرهنگی ایجاد کرده بود که در پاسخ به سؤال این عزیزان باید عرض کنم با توجه به ساختار بناهای تاریخی و مصالح به‌کاررفته در آن‌ها که اکثراً شامل ملات گچ، خشت و آجر می‌شود و رطوبت باعث آسیب به این بناها خواهد شد، استفاده از تجهیزاتی همانند سیستم تهویه (اسپیلیت) علاوه بر تأمین سرمایش و گرمایش بازدیدکنندگان و کارکنان داخل بنا، رطوبت داخلی را نیز مهار و با درصد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

او افزود: اکثر بناهای تاریخی بخش مرکزی ایران دارای این شرایط بوده و کم‌خطرترین و همچنین مفیدترین فنّاوری قابل‌استفاده در این بناها استفاده از تجهیزاتی این‌چنین است.

موسوی موحد تصریح کرد: با توجه به رسالت اصلی این اداره‌کل، تمامی بناهای تاریخی استان توسط کارشناسان این حوزه دائماً پایش و بررسی می‌شوند، همچنین خوشبختانه حساسیت‌های ایجادشده در بین اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دوستداران میراث‌فرهنگی کمک شایانی در این زمینه به این اداره‌کل به‌منظور تحقق حفاظت هرچه بیشتر از بناهای تاریخی استان اصفهان و انتقال به نسل‌های آینده می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha