باغستان سنتی قزوین میراث ارزشمند برای همه جهانیان است

نماینده سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت: باغستان سنتی قزوین یک میراث ارزشمند برای جهانیان است که باید با کارهای مشترک بین دولت و بخشی خصوصی حفظ و صیانت شود.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، سلیم ذکری روز دوشنبه 27 شهریور 1402 در نشست بررسی ظرفیت‌های باغستان سنتی قزوین برای ثبت جهانی جیاس گفت: همانطور که تلاش می‌کنید تا باغستان سنتی در جیاس ثبت جهانی شود این اقدامات را همچنان ادامه دهید.

نماینده فائو اظهار کرد: حفظ و توجه به منابع طبیعی به‌ویژه آب و زمین باید در اولویت باغستان سنتی باشد.

او اضافه کرد: در کنار این موارد باغداران و جامعه محلی باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند چرا که این افراد نقش مهمی در حفظ و نگهداری از باغات سنتی برعهده دارند.

ذکری گفت: باغستان سنتی اگرچه یک میراث سنتی است، اما نباید از تکنولوژی به دور باشد بلکه باید با ابتکارات و فناوری نوین شرایط مناسبی را برای کشاورزان فراهم کرد.

نماینده سازمان فائو تصریح کرد: پرونده طرح باغستان سنتی در جیاس وقتی در فائو مطرح شد، تمام اجزای این نظام سنتی در کنار یکدیگر بررسی شد و همه متولیان آن همانند یک قطعه از عکس برای حفظ باغستان سنتی مورد تاکید قرار گرفت.

نماینده سازمان فائو به آبی که در باغات سنتی قزوین استفاده می‌شود، اشاره کرد و گفت: یکی از خدمات رایگان در این باغات همین نگهداری آب در باغات سنتی قزوین است که باعث نفوذ به لایه‌های زیرین شده و عاملی برای آب شرب آیندگان خواهد بود.

سلیم ذکری در سفر خود به شهر قزوین از باغستان سنتی و برخی بناهای تاریخی شهر قزوین اعم از کاخ‌موزه چهلستون، مسجد جامع عتیق، مجموعه سعدالسلطنه و حسینیه امینی‌ها بازدید کرد.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha