حفاظت از بافت تاریخی باید با احیا همراه باشد/ آغاز مرمت سقاخانه و مسجد توحید اهواز

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز با اشاره به این موضوع که بافت تاریخی باید به عنوان یک مجموعه برخوردار از پویایی، احیا شود، از فعال بودن کارگاه مرمت در منزل تاریخی دادرس، مسجد توحید و سقاخانه اهواز خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، تبار قریب با بیان این‌که حفاظت از میراث‌فرهنگی به تنهایی هدف نیست بلکه حفاظت به همراه احیا بافت تاریخی از اهمیت برخوردار است، اظهار کرد: بافت تاریخی باید به عنوان یک مجموعه برخوردار از پویایی، احیا شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز بر لزوم حرکت به سمت حفاظت جمعی از بافت تاریخی و اهمیت این موضوع تأکید کرد و گفت: قابلیت‌ها، کارکردها و ارزش‌های بافت تاریخی باید به مردم شناسانده شوند و مردم محلی ساکن در چنین مناطقی به سمت احیای این اماکن گام بردارند.

او افزود: بافت تاریخی و آثار ارزشمند این بافت در دل جامعه و مردم قرار دارد و دقیقاً در همین بخش مردم به فضای فرهنگی و گردشگری نیاز دارند که این نیاز را می‌توان با حفاظت و مشارکت در قالب بناهای تاریخی که در بافت قرار دارد رفع کرد.

قریب همچنین مشارکت مردم در احیاء بافت تاریخی و سرمایه‌گذاری در آن، که منجر به کسب درآمد پایدار شود را لازمه پویایی بافت تاریخی عنوان کرد.

او در ادامه با اشاره به این‌که چند حوزه عملکردی در برگیرنده بافت تاریخی هستند، توضیح داد: دستگاه‌های دولتی که مالکیت برخی بناها و آثار تاریخی را برعهده دارند باید نسبت به مرمت یا واگذاری به بخش خصوصی و احیای آن بناها اقدام کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز افزود: از سوی دیگر، شهرداری به عنوان متولی مباحث شهری باید در موضوع تملک بناهای تاریخی، مرمت آن‌ها و کاربری‌های متناسب با شأن آثار تاریخی تمهیدات لازم را فراهم آورد.

کارگاه‌های فعال مرمت در بافت تاریخی اهواز

او در ادامه به فعال بودن کارگاه‌های مرمت در این شهر اشاره کرد و گفت: سال گذشته بخش نخست مرمت بافت تاریخی انجام شد که در فاز نخست بخشی از معابر بافت منطقه عامری مرمت شد. این اقدام برای نخستین بار در بافت تاریخی اهواز انجام شد. البته طرح مرمت بافت تاریخی اهواز ادامه‌دار خواهد بود.

قریب ادامه داد: همزمان با مرمت بافت تاریخی، یک کارگاه مرمت جدید برای بنای هتل قو به عنوان یکی از بناهای ثبت‌ ملی تعریف شده و مرمت درحال انجام است. خانه تاریخی دادرس، سقاخانه و مسجد توحید نیز به عنوان دیگر آثار تاریخی با تأمین اعتبار صورت گرفته درحال مرمت هستند.

مسیرهای گردشگری اهواز مشخص می‌شوند

او به تدوین و مشخص کردن مسیرهای گردشگری اهواز اشاره کرد و گفت: این مسیرها در جلسه شورای شهر اهواز ارائه شدند اما یکی از الزامات احیای مسیرهای گردشگری، برخورداری از مبلمان شهری متناسب، مرمت و احیا بناهای تاریخی درون مسیر است که در این زمینه نیز بخشی که مرتبط با اداره‌کل میراث‌فرهنگی است، درحال آماده‌سازی و پیگیری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز یادآور شد: در تلاشیم با همکاری شورای شهر اهواز و شهرداری به یک برنامه مناسب برای پیاده‌سازی اولویت‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی برسیم.

وسعت بافت تاریخی شهر اهواز براساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ۳۷۷ هکتار است که در این بافت ۴۶ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تعداد دیگری نیز در شرف ثبت‌ملی هستند.

            

انتهای پیام/

کد خبر 1402063001853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha