گسترش اقامتگاه های بومگردی مقدمه ای بر توسعه گردشگری روستایی در البرز

احداث اقامتگاه‌های بومگردی با الهام از معماری بومی محلی در مناطق روستایی و همچنین احیای خانه‌های قدیمی از سال ۹۴ به عنوان مصادیق زیرساخت‌های گردشگری شناخته شد و حمایت‌های دولت از این اقدام گسترش یافت.  

با توجه به اهمیت گردشگری روستایی، در استان البرز نیز سیاست‌گزاری و تأکید همواره بر توسعه گردشگری روستایی به ویژه اقامتگاه‌های بومگردی است. بنابراین این اداره کل با شعار هر روستا یک بومگردی در این زمینه برنامه‌ریزی کرده است.   

آنچه در عصر کنونی اجتناب ناپذیر است سرعت تغییرات و گسترش زندگی شهرنشینی و موضوعات مرتبط با زندگی شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا و آپارتمان‌نشینی است که باعث شده تا شهرنشینان به گذران اوقات فراغت در روستاها تمایل بیشتری داشته‌ باشند که در استان البرز به طرز چشمگیری مشهود است.  

یکی دیگر از دلایل تمایل مردم به گردشگری روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی حس خاطره انگیز خانه‌های قدیمی برای افراد است. همچنین در گردشگری تجربه گرا، گردشگر با تجربه زندگی روستایی و اقامت در خانه‌های بومی قدیمی و آداب و رسوم روستاها آشنا می‌شود که این تجربه‌ برای افرادی که زندگی آپارتمان‌نشینی دارند، بسیار جذاب است.

ناگفته نماند که توسعه گردشگری روستایی با ایجاد زیرساخت‌هایی مانند اقامتگاه‌های بومگردی و استفاده از ظرفیت روستاها به ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصاد منطقه و معیشت روستاییان کمک می‌کند. با توجه به اینکه استان البرز روستاهای زیادی دارد که می‌توانند برای گردشگران مقصد سفر جذابی باشند، توسعه گردشگری روستایی در البرز از راهکارهای رونق اقتصادی روستاها است. شهرستان‌های البرز به خصوص شهرستان ساوجبلاغ، طالقان و محور کرج-کندوان از شرایط و ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش بومگردی برخوردارند و بیشترین بوم‌گردی‌های استان نیز در روستاهای در این شهرستان‌ها واقع شده است و روستای برغان از نمونه‌های خوب توسعه گردشگری روستایی در استان است که بیشترین اقامتگاه‌های بومگردی را نیز به خود اختصاص داده است.  

با این حال شرایط موجود اقامتگاه‌های بومگردی استان البرز قابلیت بسط و گسترش دارد و این پتانسیل نیازمند تقویت و توانمندسازی است؛ یکی از اهداف اداره کل نیز تقویت روستاها در همین زمینه است. از این رو دولت در این راستا تشویق‌هایی مانند معافیت‌های مالیاتی، تسهیل در تغییر کاربری خانه‌های روستایی به اقامتگاه و ارائه تسهیلات بانکی با بهره بسیار پایین برای بهسازی و تجهیز خانه‌های روستایی به عنوان اقامتگاه بومگردی را در نظر گرفته است.  

در این زمینه، سیاست کلی بیشتر بر احیای خانه های روستایی به عنوان زیرساخت گردشگری است تا گردشگران نیز تجربه سفر و اقامت در یک روستا را داشته باشند.  

انتهای پیام/

کد خبر 1402063101876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha