کشف بیش از یک‌هزار اثر مهر دوره آغاز ایلامی در کاوش تپه تیلینه کرمانشاه

باستان­‌شناسان در کاوش­ اضطراری اخیر تپه تیلینه کرمانشاه یافته­‌های با اهمیتی از دوره آغاز ایلامی یافته­‌اند که در نوع خود در غرب ایران بی‌مانند است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شکوه خسروی سرپرست هیأت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: با توجه به تخریب‌های گسترده و خاکبرداری­‌های انجام شده طی سالیان طولانی در این تپه و به ویژه اهمیت یافته‌­های سطحی آن برای درک وضعیت منطقه در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد، کاوش اضطراری محوطه آغاز شده است.

این دانش‌­آموختۀ دکتری باستان­‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و استاد مدعو گروه باستان­‌شناسی دانشگاه رازی افزود: در این کاوش­‌ها علاوه بر قطعات سفال، تاکنون شماری پیکرک گلی حیوانی، اشیای شمارشی و مجموعۀ بسیار بزرگی از اثر مهرهای گلی کشف شده که به فرهنگ آغاز ایلامی تعلق دارد.

خسروی با اشاره به اینکه این یافته‌­ها نخستین مواد باستان­‌شناختی این دوره در غرب زاگرس مرکزی هستند و تغییرات بنیادی در شناخت و دانش ما در خصوص وضعیت غرب ایران در هزارۀ چهارم پیش از میلاد به وجود خواهند آورد، اظهار کرد: طی کاوش شمار زیادی قفل گلی در، صدها قطعه پلمپ ظرف و یک مهر استوانه­‌ای نیز به دست آمد که نشان می­‌دهد تپه تیلینه در دورۀ آغاز ایلامی یک مرکز اداری برای سامان‌دهی امور اقتصادی و مبادلاتی بوده است.

او با بیان اینکه این کاوش با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: با ادامۀ کاوش­‌ها، اطلاعات بیشتری در خصوص ماهیت و تاریخ مطلق استقرار در محوطه به دست آید.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070300085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha