تعهد دولت به مردم برای بازگرداندن اشیاء تاریخی

باید برای هر بار بازگشت حتی یک اثر تاریخی جشن گرفت و تکرار آن برای هیچ ملت و دولتی هرگز عادی نمی‌شود.

آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان نوشت: افتخار بزرگی است که در ادامه استرداد های گذشته آثار تاریخی ایران، بخش قابل توجه دیگری از این آثار تحت عنوان الواح هخامنشی به وطن بازگشت. فارغ از  از ارزش‌های نهفته و آشکار استرداد آثار تاریخی کشور که حفظ هویت فرهنگی ملت، یکی از آن‌هاست و صرف نظر از سال‌ها تلاش و پیگیری بی شائبه برای بازگشت تعلقات این سرزمین به خانه پدری نمیتوانیم از تاثیرات بین المللی استرداد آثار تاریخی به کشور مبدا تولید آن بی تفاوت باشیم.

تلاش های یک کشور برای باز گرداندن نشانه های تاریخ، تمدن و فرهنگ خود، نشان دهنده تعهد دولت به مردم آن کشور است و این تعهد در تمام جوامع بین‌المللی نشان از همبستگی دولت و ملت برای حفظ ارزش های هویتی خود دارد. اصلا مهم نیست این اقدام از چه زمانی آغاز شده و تا کی ادامه دارد.  همان قدر که مهم است چه کسانی برای این اقدام با ارزش قدم نخست را برداشتند مهم تر آن است که با تمام  سختی راه تا کنون ادامه یافته است. استرداد آثار تاریخی امری است که با دشواری های بسیاری همراه است و بی شک نیازمند صرف تلاش مستمر و پیگیری و صبوری است. نمی‌توان بازه زمانی محدودی برای آن در نظر گرفت و یا مدعی شد شرایط استرداد همه آثار دورمانده از خواستگاه آن یکجا و به یکباره فراهم است، بلکه میتواند سال ها به طول انجامد. باید برای هر بار بازگشت حتی یک اثر تاریخی جشن گرفت و تکرار آن برای هیچ  ملت و دولتی هرگز عادی نمی‌شود.

بی شک فرآیند استرداد آثار تاریخی توسط دست اندکاران میراث فرهنگی در یک زمانی فراخور شرایط سیاسی و اقتضائات وارتباطات بین المللی آغاز شده و ممکن است در یک بازه زمانی طولانی به ثمر بنشیند و استمرار و خستگی ناپذیری تنها راه رسیدن به غایت و هدف است. هر کس حتی در مقطعی کوتاه به افتخار خدمت در حوزه حفظ، حراست و حمایت از هنر، تاریخ، فرهنگ و میرات و هویت ملی نائل آمده است باید فرصت را غنیمت شمرده و حضور ثمربخش و تأثیر گذار داشته و به وطن خود ادای دین کند. این یک وظیفه و تعهد است ونه منتی بر سر ملت. فارغ از برخی اختلاف نظرات صاحبنظران و برخی انتقادها و حواشی که عمدتا ناشی از اعلام مشاکت و رقابت برای کسب این افتخار بزرگ ملی است، واقعیت این است که ملت و دولت در گذشته و حال و آینده به یک اندازه در این افتخار آفرینی سهم دارند. از اقدامات مثبت گذشته سپاسگزار و باید قدردان اقدامات کنونی باشیم و برای آیندگان نیز برای ادامه راه آرزوی موفقیت کنیم.

هر کس سهمی در استرداد آثار تاریخی داشته و دارد و گوشه ای از این مسئولیت مهم را عهده‌دار بوده و هست، ستودنی است. مثال جریان رودخانه که از جایی سرچشمه می‌گیرد و طی مسیر با یکی شدن و پیوستن رودها و نهر های دیگر پر آب و قوی می‌شود تا به دریا بریزد. استرداد یک فرایند جاری است و نمیتوان اقدامات مثبت گذشته را نادیده گرفت و یا از ارزش اقدامات کنونی کاست. این اقدامات زمان و مکان محدود و مشخص ندارد و تا آخرین قطعه اثر دور مانده از وطن باید ادامه یابد. بی شک تحقق این امر مهم نتیجه پیوستگی و استمرار تلاش و دلسوزی خادمان میراث فرهنگی است که تا کنون به پشتوانه حمایت دولت به ثمر نشسته است. بازگشت محموله‌ای دیگر از الواح هخامنشی نشانگر نگاه واحد دولتمردان ایران اسلامی به موضوع حفظ هویت ملی و تاریخی و همچنین احترام و تعهد دولت به ملت است و افتخار آن نیز به هیج شخص حقیقی تعلق ندارد. بلکه دستاورد یک کشور است و بی شک با هر بار تحقق یافتن، خشنودی دولت و ملت را به همراه دارد . امید است همانگونه که که برای بازگشت این آثار از گذشته تا حال از هیچ تلاشی دریغ نشده برای حفظ، نگهداری و معرفی آن به جهانیان کوشا باشیم. و مهم تر اینکه شرایط بازدید آن در خور و شأن این آثار ارزشمند برای جهانیان فراهم گردد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070300100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha