مسلم شجاعی، دستیار معاون گردشگری کشور نوشت: نامگذاری روزها و رویدادهای خاص در تقویم ملی و بین المللی با هدف معرفی، بزرگداشت و ایجاد همپیوندی بین فعالان آن عرصه انجام می پذیرد تا منجر به نوعی همدلی، همکاری و مشارکت عمومی و تخصصی بین ذینفعان آن شود. نامگذاری یک روز در سال به نوعی انسجام بخشی و پیگیری یک رویکرد واحد در طول سال پیش رو است تا تاکیدی بر اهمیت یک موضوع باشد و ارزیابی اقدامات و عملکرد برآن اساس انجام پذیرد.
در تقویم بین المللی، نامگذاری روز جهانی گردشگری قدمتی ۴۴ ساله دارد. برای اولین بار در ۲۷ سپتامبر ۱۹۸۰ روز جهانی گردشگری با شعار "سهم گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و درک متقابل"نامگذاری شد. جالب است بدانیم که علت انتخاب این روز خاص، به تاریخ تصویب اساسنامه سازمان جهانی گردشگری در سال ۱۹۷۰ بر می گردد که راه را برای تأسیس سازمان جهانی گردشگری (unwto) هموار کرد. از منظر تقویمی این روز در بازه زمانی نسبتا مناسبی انتخاب شده است چرا که مقارن با پایان فصل رونق گردشگری در نیمکره شمالی و شروع آن در نیمکره جنوبی است.
بررسی شعارهای انتخاب شده در روز جهانی گردشگری نشان می دهد که مضمون های صلح و همبستگی اجتماعی و هم چنین توجه به مسائل زیست محیطی به ترتیب با نه و هشت شعار مرتبط بیش از همه مورد توجه بوده اند و مفهوم توسعه پایدار و تاثیرات اقتصادی نیز هر کدام در هفت سال به عنوان کلید واژه محوری مطرح شدند. در برخی از موارد شعارهای حوزه گردشگری متاثر از اتفاقات و رخدادهای جهانی نامگذاری شدند که برای نمونه می توان به سالهای ۱۹۸۷، ۲۰۰۱ یا ۲۰۲۲ اشاره کرد. در مورد انتخاب کشور میزبان نیز معمولا هر سال به طور دوره ایی از مناطق پنجگانه گردشگری یک کشور به عنوان میزبان رسمی این روز انتخاب می شود که امسال کشور عربستان میزبان مراسم رسمی سازمان جهانی گردشگری است. ایران تنها یک بار در سال ۲۰۰۱ میزبان مراسم روز جهانی گردشگری بود.
در جدول زیر سیر تاریخی شعارهای انتخاب شده در روز جهانی گردشگری نشان داده شده است:
سال |
شعار |
سال |
شعار |
۱۹۸۰ |
سهم گردشگری در حفاظت از میراث فرهنگی، صلح و درک متقابل |
۲۰۰۲ |
اکوتوریسم، کلید توسعه پایدار |
۱۹۸۱ |
گردشگری و کیفیت زندگی |
۲۰۰۳ |
گردشگری: نیروی محرک اشتغال زایی، کاهش فقر و همبستگی اجتماعی |
۱۹۸۲ |
افتخار در سفر: مهمانان و میزبانان خوب |
۲۰۰۴ |
گردشگری و ورزش: دو عامل اصلی برای درک متقابل، فرهنگ و توسعه جوامع |
۱۹۸۳ |
مسافرت و تعطیلات یک حق اما همچنین مسئولیتی برای همه است. |
۲۰۰۵ |
گردشگری و حمل و نقل: از تصور ژول ورن تا واقعیت قرن بیست و یکم |
۱۹۸۴ |
گردشگری برای تفاهم، صلح و همکاری بین المللی |
۲۰۰۶ |
گنجینههای گردشگری |
۱۹۸۵ |
گردشگری جوانان: میراث فرهنگی و تاریخی برای صلح و دوستی |
۲۰۰۷ |
گردشگری، درها را به روی زنان باز میکند. |
۱۹۸۶ |
گردشگری: نیروی حیاتی برای صلح جهانی |
۲۰۰۸ |
گردشگری: پاسخ به چالش تغییرات اقلیمی |
۱۹۸۷ |
گردشگری برای توسعه |
۲۰۰۹ |
گردشگری: تجلیل از تنوع |
۱۹۸۸ |
گردشگری: آموزش برای همه |
۲۰۱۰ |
گردشگری و تنوع زیستی |
۱۹۸۹ |
جریان آزاد گردشگران، جهانی (نو) را ایجاد میکند. |
۲۰۱۱ |
گردشگری: پیوند دهنده فرهنگها |
۱۹۹۰ |
گردشگری: صنعت ناشناخته، خدماتی که باید عرضه شود. |
۲۰۱۲ |
گردشگری و انرژی پایدار: قدرت توسعه پایدار |
۱۹۹۱ |
ارتباطات، اطلاعات و آموزش: پایههای قدرت توسعه گردشگری |
۲۰۱۳ |
گردشگری و منابع آبی: حفاظت از آینده مشترکمان |
۱۹۹۲ |
گردشگری: عامل رشد همبستگی اجتماعی و اقتصادی و برخورد بین مردم |
۲۰۱۴ |
گردشگری و توسعه جوامع |
۱۹۹۳ |
توسعه گردشگری و حفاظت محیط زیست: به سوی هماهنگی پایدار |
۲۰۱۵ |
یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت |
۱۹۹۴ |
کارکنان با کیفیت، گردشگری با کیفیت |
۲۰۱۶ |
ترویج دسترسی جهانی |
۱۹۹۵ |
خدمات جهانی گردشگری به مدت بیست سال |
۲۰۱۷ |
گردشگری پایدار: ابزاری برای توسعه |
۱۹۹۶ |
گردشگری: عامل مدارا و صلح |
۲۰۱۸ |
پایداری و تحول دیجیتال در گردشگری |
۱۹۹۷ |
گردشگری: فعالیت پیشرو قرن بیست و یکم در اشتغال زایی و حفاظت زیست محیطی |
۲۰۱۹ |
گردشگری و اشتغال: آینده ایی بهتر برای همه |
۱۹۹۸ |
مشارکت بخش عمومی و خصوصی: کلید توسعه و ترویج گردشگری |
۲۰۲۰ |
گردشگری و توسعه روستایی |
۱۹۹۹ |
گردشگری: حفاظت از میراث جهانی برای هزاره جدید |
۲۰۲۱ |
گردشگری برای رشد فراگیر |
۲۰۰۰ |
فناوری و طبیعت: دو چالش گردشگری در آغاز قرن بیست و یکم |
۲۰۲۲ |
بازاندیشی گردشگری |
۲۰۰۱ |
گردشگری:ابزاری برای صلح و گفتگوی تمدنها |
۲۰۲۳ |
گردشگری و سرمایه گزاریهای سبز |
"گردشگری و سرمایه گزاری سبز" به عنوان شعار سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. سرمایه گذاری سبز در صنعت گردشگری را می توان به حوزه های سرمایه گذاری در تأسیسات پایدار، انرژی های تجدیدپذیر، حفاظت از منابع و مناطق فرهنگی و طبیعی، آموزش، اشتغالزایی و حمایت از جوامع محلی مرتبط دانست. به طور خلاصه، سرمایه گزاری سبز در گردشگری بر روی سه محور کلیدی سرمایه گذاری مردم محور(سرمایهگذاری در آموزش و ارتقای مهارتها)، زمین محور(سرمایهگذاری در زیرساختها و تاسیسات سبز و کاهش روند تغییرات اقلیمی) و شکوفایی و نوآوری (سرمایهگذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی) تأکید میکند. در واقع سازمان جهانی گردشگری از سازمان های بینالمللی، دولتها، نهادهای مالی و سرمایهگذاران بخش خصوصی دعوت کرده است تا حول راهبرد جدید -سرمایهگذاری سبز- توسعه گردشگری، مشارکت و اتفاق نظر داشته باشند.
آن چه مسلّم است این که پاسداشت و نکوداشت یک روز در سال بنام گردشگری، می تواند آگاهی عمومی را در مورد اهمیت این صنعت افزایش دهد و سهم آن را در ارتقا کیفیت زندگی میهمانان و میزبانان نشان دهد.
در پایان بر خود فرض می دانم که ضمن تقدیر از زحمات، ایده پردازی و اقدامات اجرایی ارزشمند، این روز را به فعالان و علاقمندان این صنعت در کشور عزیزمان تبریک بگویم و آرزو دارم که صنعت گردشگری ایران بیش از پیش به جایگاه بایسته و شایسته خود نزدیک شود.
انتهای پیام/
نظر شما