نورپردازی مناره آجری خرم‌آباد در آستانه هفته گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از نورپردازی مناره آجری خرم‌آباد در آستانه هفته گردشگری و گرامیداشت هفته دفاع مقدس خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور با اعلام این خبر گفت: در آستانه پنجم مهرماه آغاز هفته گردشگری و گرامیداشت هفته دفاع مقدس با حضور احمدرضا دالوند معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان، نورپردازی مناره آجری خرم‌آباد انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اظهار کرد: این نورپردازی به شکلی متفاوت و برای نخستین‌بار از طریق شبیه‌سازی و هوش مصنوعی و تابش نور از بالا به پایین از طریق هشت منبع نوری انجام شده است.

او با بیان اینکه برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌ریال اعتبار هزینه شده است، افزود: این عملیات در راستای ارزش‌گذاری به بناهای تاریخی و همچنین زیباسازی این اثر ارزشمند برای بازدید عموم مردم و گردشگران صورت گرفته است.

حسن‌پور ادامه داد: مناره آجری از جمله جاذبه‌های تاریخی در جنوب شهر خرم‌آباد و در بوستان شقایق محله قاضی‌آباد است که قدمت آن به قرن چهارم هجری قمری برمی گردد.

 با ۳۰ متر ارتفاع از دیدنی‌ترین آثار باستانی خرم آباد است، بنایی استوانه‌ای که روی سنگی مکعبی شکل قرار دارد و به منار آجری معروف است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان اضافه کرد: این مناره که ۳۰ متر ارتفاع دارد و در گذشته های دور، میل راهنما و دیده‌بانی بوده و برای نگهبانی از شهر و هدایت کاروانیان استفاده می‌شده است، به شماره ۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070500223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha