شاهد گشایش‌های مختلف در عرصه گردشگری مازندران هستیم

نایب رئیس کمیسیون گردشگری مجلس در آیین افتتاح رویداد ملی گردشگری مازندران گفت: استاندار مازندران گام‌های توسعه استان را یکی پس از دیگری با سرعت مطمئن برمی‌دارند و شاهد گشایش‌های مختلف در عرصه گردشگری مازندران هستیم.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، آیین افتتاح رویداد ملی گردشگری مازندران صبح امروز با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد.

محسنی بندپی در این مراسم اظهار کرد: استاندار مازندران گام‌های توسعه استان را یکی پس از دیگری با سرعت مطمئن برمی‌دارد و شاهد گشایش‌های مختلفی در عرصه گردشگری هستیم.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری و نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر مازندران همچون سه فرودگاه و سه بندر گفت: جاده‌ها، طبیعت زیبا و ۴۷۰ کیلومتر ساحل و منابع طبیعی پهناور همه با هم منطقه ویژه‌ای برای صنعت گردشگری ایجاد می‌کند.

او با تاکید بر این مطلب که از ۱۰درصد اشتغال و ۵درصد سرمایه‌گذاری چقدر توانستیم استفاده کنیم، تصریح کرد: دولت اهداف سختی را انتخاب کرده و در تحقق اهداف کیفی به استانداران در شورای توسعه گردشگری بند چ برنامه هفتم، اختیارات مهمی داده شد.

بندپی یادآور شد: تاکید من به توسعه بخش خصوصی است. هیچ کجای دنیا خدمات این چنینی را دولت تقبل نمی‌کند و از ظرفیت بخش خصوصی در این امر درست استفاده نشده است، اما اکنون می‌توانیم اطمینان بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

او افزود: توسعه گردشگری کار تیمی است و باید از آموزش و پرورش شروع کنیم و این فرهنگ کار تیمی را از زمان رشد به کودکان تزریق کنیم تا بتوانند خوب مدیریت کنند.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری مجلس با اشاره به اینکه عدم هماهنگی بین بخشی مهم‌ترین عامل عدم توسعه گردشگری است، گفت: زیرساخت‌ها باید در استان توسعه یابد. راه‌ها و جاده‌ها در توسعه و رونق گردشگری نقش مهمی دارند.

دین‌مداری با گردشگری مغایرت ندارد

حجت‌الاسلام قلی‌پور امام جمعه بابلسر در این مراسم گفت: در گزینش مدیران، فرمانداران مناطق گردشگری و ساحلی باید یک تفاوت چشمگیری با بقیه شهرستان‌ها داشته باشند.

او ضمن تبریک ولادت پیامبر و گرامیداشت هفته وحدت و خوشامدگویی به کشورهای cis و روسیه و مهمانان کشوری و استانی اظهار کرد: استاندار مازندران برای پیشرفت و توسعه استان تلاش شبانه‌روزی دارند.

امام جمعه بابلسر افزود: توریسم و صنعت گردشگری در دنیا طرفداران بسیاری دارد، اگر به درستی به این موضوع پرداخته شود، مشکلات جامعه رفع می‌شود.

او گفت: مسئله سیر و سفر در متون دینی فراوان یاد شده و بیش از ۱۴ آیه به موضوع سیر و سفر امر می‌کند. 

حجت‌الاسلام قلی‌پور با اشاره به اینکه سوره عنکبوت، نمل، انعام، آل عمران و آیات دیگر به مسئله سیر و سیاحت تاکید دارد، تصریح کرد: در متون دینی به این موضوع بسیار توجه شده است.

او با بیان این مطلب که برخی دین‌مداری را مانع گردشگری می‌ببینند که این اصلا صحت ندارد، افزود: زمان و برنامه‌ریزی شبانه روز به چهار بخش مناجات، معاش، کسب و کار و ارتباط با افراد و تفریحات سالم تقسیم‌بندی شده است.

امام جمعه بابلسر خاطرنشان کرد: گردشگری باید همراه با هدف و برنامه باشد و برای آن تاکید بسیار شده است.

او با تاکید براین مطلب که متولیان باید برای سیر و سیاحت و گردشگری تلاش کنند، گفت: در گزینش مدیران فرمانداران مناطق گردشگری و ساحلی باید یک تفاوت چشمگیری با بقیه شهرستان‌ها داشته باشند. باید مدل حرف زدن، پوشش، ادبیات و شناخت و آگاهی لازم و تجربه کامل نسبت به منطقه گردشگری و شهرستان‌های گردشگری و ساحلی داشته باشند.

حجت‌الاسلام قلی‌پور اظهار کرد: ظرفیت‌های طبیعی و میراثی مازندران می‌طلبد که با یک برنامه‌ریزی صحیح و مطلوب از آن استفاده بهینه کنیم.

امام جمعه بابلسر افزود: با توجه به تاکیدات رهبری، استان‌هایی که جنگل و دریا دارند، نباید فقیر و بیمار داشته باشد.

لغو روادید از دست‌آوردهای دولت سیزدهم است

محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور نیز که در مراسم افتتاحیه رویداد ملی گردشگری که در مازندران برگزار شد، گفت: ایران اسلامی سرزمینی سراسر امن است و ما باید دلداده مردانی باشیم که خونشان برای این سرزمین ریخت تا بتوانیم فضای امروز کشور را متحول کنیم.

کوشش تبار با بیان اینکه ایران مهمان‌نواز می‌تواند مأمن و مرجعی برای کشورهای همسایه باشد، افزود: سیاست همسایگی که رئیس‌جمهوری تاکید دارد، توسعه صنعت گردشگری است و لغو روادید سفر که آرزوی دولت بود، امروز برآورده شد.

او یادآور شد: هدف دشمن که قصد داشت ایران اسلامی را در گوشه‌ای به کنار رینگ بکشد، ناکام ماند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور حضور ایران در صحنه‌های بین‌المللی، حضور گردشگران در مناطق مختلف، لغو روادید و ارتباطات خوب در حوزه خلیج فارس را از آورده‌های دولت سیزدهم برشمرد که می‌تواند موتور متحرک توسعه کشور باشد.

او تصریح کرد: بحث گردشگری موضوعی نیست که در دنیا مغفول شده باشد و بسیاری از صاحب‌نظران از آن به عنوان صادرات نامرئی یاد می‌کنند.

کوشش تبار اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ فقط ۴۰۷ گردشگر خارجی از مناطق مختلف کشور بازدید کردند و خوشبختانه اکنون به بیش از ۹۶۰میلیون نفر رسیده است و در سال ۱۴۰۱ در دوره کرونا ۴میلیون و ۲۰۰ گردشگر وارد ایران شدند و این نشان می‌دهد ایران برای گردشگران امن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور با بیان اینکه مازندران یکی از متنوع‌ترین فضاهای گردشگری است، افزود: سهم ما در گردشگری ۶درصد است که این میزان خیلی کم است.

 او در پایان تاکید کرد: اولویت در استان مازندران برای اشتغال گردشگری است و تدوین توسعه گردشگری در استان باید در دستور کار قرار گیرد.

تاکنون ۳۰هزار نفر برای دریافت ویزای الکترونیک مراجعه کردند

 الیزابتا آیدیان معاون رئیس بخش دپارتمان روابط چند جانبه و پروژه‌های وزارت روسیه در این رویداد، گفت:برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ به مازندران آمدیم.و امیدواریم به دوران درخشان گردشگری پیش از کرونا برگردیم و تفاهم‌نامه‌ای در این‌ مورد نیز در دست تدوین داریم.

معاون رئیس بخش دپارتمان روابط چند جانبه و پروژه‌های وزارت روسیه افزود: ما برنامه لغو روادید گردشگری داریم که یکی از این کشورها ایران است.

او گفت: تاکنون ۳۰هزار نفر برای دریافت ویزای الکترونیک مراجعه کردند و الان نخستین گروه لغو روادید هستیم که به ایران آمدیم‌. به زودی مردم از داخل خانه و بدون مراجعه به سفارت ویزا دریافت می‌کنند. امیدوارم با این امکانات سفر به روسیه را برای ایرانیان جالب‌تر کنیم‌.

آلبینا آمینیه‌وا نماینده آژانس توریستی استان باشقیرستان و دیگر مهمان روسی این رویداد گفت: می‌دانیم که ایران دارای تمدنی چند هزار ساله در قلب شرق است 

او با بیان اینکه به عنوان نماینده صنعت گردشگری روسیه و سایر آژانس‌های گردشگری در خدمت شما هستم، گفت: تجربه بسیاری با نمایندگان جمهوری اسلامی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داریم و این روابط در حوزه گردشگری توسعه پیدا خواهد کرد و به‌عنوان نمایندگان گردشگری تلاش می‌کنیم تا این روابط پایدار شده و گسترش یابد.

آمینیه‌وا تفاهم‌نامه لغو روادید را به عنوان گامی موثر در این حوزه برشمرد و یادآور شد: چشم‌انداز وسیعی در گردشگری ایران و روسیه می‌بینم.

دعوت از مهمانان سی‌آی‌اس به توسعه تبادلات اقتصادی و فرهنگی کمک می‌کند

پیام باقری نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران از دیگر حاضران این رویداد گفت: گردشگری پیشران اقتصاد است که در تولید، اشتعالزایی و اقتصاد خانوار نقش اساسی دارد.

باقری افزود: درصد قابل‌توجهی از اقتصاد دنیا بر عهده صنایع کوچک است. سهم صنعت گردشگری از تولید ناخالص داخلی جهان ۷.۶ درصد است که نشان می‌دهد با صنعت پیشرانی روبه‌رو هستیم.

او یادآور شد: در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد و مسئولیت سنگینی بر دوش خود احساس می‌کند تا به‌عنوان نماینده بخش خصوصی ماموریت‌هایش را در کمیسیون‌های بیست‌گانه به سرانجام برساند

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این صنعت صنعتی رو به رشد است و با سرعت قابل‌توجهی در جهان حرکت می‌کند که باید با آن همگام شویم.

باقری تصریح کرد: ارتباط اتاق با مراجع علمی و فرهنگی، ملی و بین‌المللی و مهم‌تر از همه شناسایی موانع با کمک مسئولان و تبیین قوانین در حوزه گردشگری به توسعه کمک می‌کند.‌

او گفت: مازندران ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی دارد و اهتمام بسیاری در استانداری مازنددان برای رشد و توسعه استان وجود دارد.

 نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: دعوت از مهمانان سی‌آی‌اس به توسعه تبادلات اقتثادی و فرهنگی کمک می‌کند.

یوسف نوری مشاور وزیر امور خارجه دیگر سخنران آیین افتتاحیه رویداد ملی گردشگری اظهار کرد: امنیت و منافع ملی در حوزه‌های سرزمینی و بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

او افزود: هر وقت از دیوان سالاری بیرون آمدیم و از بومی‌های سنتی استفاده کردیم، موفق هستیم که هنوز در گردشگری به این امر نرسیدیم.

نوری با بیان اینکه در گردشگری فرهنگی شناخت فرهنگ‌ها، آداب و رسوم همه باید برنامه‌ریزی شود، خاطرنشان کرد: استان مازندران داشته‌های بسیار دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

او تصریح کرد: در برنامه جامع گردشگری مازندران باید با نگاه برقراری ارتباط با کشورهای جهان پیش رفت. نباید مانع بخش خصوصی شد بلکه باید حمایت کرد.

توسعه دهکده‌های کشاورزی می‌تواند فرصتی برای آشتی انسان و طبیعت باشد

سید محمودحسینی استاندار مازندران نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امنیت امروز را مدیون کسانی هستیم که در دوران دفاع مقدس زحمت کشیدند و بر گردن ما حق دارند.

او افزود: توفیق دارم که به عنوان استاندار مازندران از طرف مردم بابصیرت و صاحبان تمدن منطقه، نسبت به برگزاری این رویداد ابراز امیدواری کنم.

حسینی یادآور شد: مازندران ار محبوب‌ترین استان‌های شمالی است. قرارگیری میان کوه و دریا سبب به وجود آمدن شرایط ویژه گردشگری در استان شده است.

او تصریح کرد: در طول سال بیش از ۲۰ میلیون جمعیت شناور در قالب گردشگر و مسافر خارجی و داخلی داریم، از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان می‌توان از سه بندر استراتژیک نام برد که وجه‌ تمایز ما نسبت به سایر استان‌ها به شمار می‌آید و همچنین راه ارتباطی ما با رود ولگا و بنادر شمالی اروپا که مازندران مرکز ثقل این کوریدور است از دیگر قابلیت‌های این استان است.

استاندار مازندران تصریح کرد: ما متمدن‌ترین مردمان جهان را داریم که توانستند بی‌تظیرترین جنگل‌های هیرکانی را حفط کنند و در مازندران این جنگل‌ها به ظرفیتی برای جذب گردشگر تبدیل شده‌ است.

او با بیان اینکه در حوزه آبزیان و کشاورری نیز می‌توانیم مسیر جدیدی برای جذب گردشگری باز کنیم، اظهار کرد: رتبه اول تولید محصولات کشاورزی را در کشور داریم و دهکده‌های کشاورزی با توجه به رویکرد بشر به طبیعت و کشت، می‌توانند مهم‌ترین جاذبه کشاورزی ما باشد و با سازمان‌دهی این فرصت می‌توانیم شاهد آشتی انسان و طبیعت باشیم‌.

حسینی همچنین بیان کرد: در تولید برنج نیز رتبه نخست کشوری را داریم که باید به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

او به رتبه‌ نخست استان در تولید برخی محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: هر یک از این دسته تولیدات ظرفیتی برای جذب گردشگر و رشد اقتصاد این صنعت هستند.

استاندار مازندران افزود: مسیر سوادکوه که یکی دیگر از گذرگاه‌های مازندران است و جاذبه‌های گردشگری طبیعی و ریلی دارد، از دیگر ظرفیت‌های ماست که باید از آن بهره‌برداری شود.

او تاکید کرد: زیرساخت‌ها بخش مهمی در گردشکری هستند و سه فرودگاه در شرق، مرکز و غرب داریم که دو فرودگاه مجوز پرواز بین‌المللی دارند و می‌تواند تحولات بزرگی در گردشگری استان ایجاد کند.

حسینی افزود: ۷۷ مرکز علمی دانشگاهی در استان داریم که می‌توانند در تعامل علمی با کشورهای همسایه اثرگذار و عامل جذب گردشگر باشند.

او با بیان اینکه ۱۰۰۶ مقاله در حوزه گردشگری توسط پژوهشگران مازندران منتشر شده که نشانگر فضای گسترده علمی استان است، اظهار کرد: استفاده از گردشگری داخلی در تحکیم انسجام ملی امری ضروری است، چراکه بسیاری از مراودات اقتصادی در مازندران محقق می‌شود.

استاندار مازندران تصریح کرد: اشتغالزایی، حفظ و ارتقای صنایع‌دستی، حفاظت و صیانت از مواریث طبیعی و فرهنگی، حفظ تالاب‌ها به‌ویژه تالاب میانکاله و جنگل‌های هیرکانی، حفاظت از آثار تاریخی موزه‌ها و سایت‌موزه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های استان از اولویت‌های استان است

او خاطرنشان کرد: تسهیل و تسریع جذب و بکارگیری سرمایه‌گذاران، تدارک سفر دریایی به‌عنوان جاذبه ویژه دریای خزر مبان مازندران و کشورهای همسایه، برداشتن روادید و توسعه فروش صنایع‌دستی از مهم‌ترین اهداف ما است.

حسینی از توسعه گردشگری سلامت به عنوان اولویت نخست استان یاد کرد و ادامه داد: هدف از برگزاری این رویداد معرفی فرهنگ غنی مازندران به دیگر کشورهاست که در درجه نخست نیازمند تعامل است.

او همچنین گفت: ما شخصیت بی‌نظیری مانند نیما یوشیج در استان داریم که طرفداران بسیاری در کشورهای همسایه دارد و می‌تواند به زمینه گردشگری فرهنگی و ادبی استان تبدیل شود.

استاندار مازندران یادآور شد: حضور مهمانان خارجی فرصتی مغتنم برای ایجاد همبستگی و توسعه گردشگری سبز است. 

او با بیان اینکه گردشگری به عنوان یکی از مسیرهای سبز ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی دارد، افزود: این ظرفیت بین استان مازندران و کشورهای سی‌آی‌اس وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران با تلاش رئیس‌جمهوری اهمیت ویژه‌ای برای ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه قائل است.

رویداد ملی گردشگری مازندران بازکننده ورود گردشگران در گروه‌های بزرگ خواهد بود

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی نیز دیگر سخنران این رویداد گفت: امسال سال گردشگری سبز است و در استانی حضور داریم که بر بستر طبیعت واقع شده است.

اژدری افزود: توسعه اقتصادی و گردشگری باید الزامات توسعه پایدار را در نظر داشته باشد و توسعه اقتصادی به طبیعت آسیب نرساند.

او درباره لغو روادید گفت: این تفاهم‌نامه سال ۹۶ بین وزرای ایران و روسیه امضا شد و روز گذشته اولین گروه گروشگران روس با ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی وارد ایران شدند که بسیار اهمیت دارد و این رویداد بازکننده مسیر ورود گردشگران در گروه‌های بزرگ خواهد بود. این گروه‌ها در قالب آژانس‌های منتخب و گروه‌های پنج تا ۵۰ نفره می‌توانند وارد کشور شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070500241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha