کنیسه یهودیان همدان مرمت شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، از مرمت و استحکام‌بخشی کنیسه یهودیان شهر همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری‌تورج گفت: امسال با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال عملیات مرمت و استحکام‌بخشی «کنیسه یهودیان» شهر همدان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و در راستای اقدامات مرمتی در عرصه ثبت‌ جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه مرمت جداره‌های داخلی و بیرونی تقریباً به صورت کامل انجام شده است، مطرح کرد: توافقاتی در زمینه تملک کنیسه در سال‌های قبل صورت پذیرفته بود که تاکنون به علت عدم تأمین اعتبار تملک به نتیجه نرسیده است.

صفری تورج گفت: مرمت کوچه «استر و مردخای» و بالکن آن هم در سال‌جاری با اعتباری حدود پنج میلیارد ریال انجام شده است.

او افزود: علاوه بر بناهای یاد شده در شهر همدان کلیساهای متعددی مربوط به ارامنه وجود دارد که مهمترین آنها مجموعه کلیساهای گریگوری استپانوس مقدس واقع در محوطه باستانی هگمتانه است که مشتمل بر دو کلیسای مذاهب ارتدوکس و پروتستان، مدرسه ارامنه، گورستان ارامنه، خانه کشیش و حمام ارامنه است.

«کنیسه یهودیان» در کوچه جراحان خیابان باباطاهر شهر همدان قرار دارد و متعلق به دوره قاجار است، این بنا در ۱۶ بهمن ماه سال ۸۹ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070600302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha