نمایش کتاب «مسافرت ناصرالدین شاه به اروپا» در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

همزمان با هفته گردشگری، کتاب "مسافرت ناصرالدین شاه به اروپا" متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران در معرض نمایش قرار گرفت.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این کتاب یک اثر چاپ سنگی می باشد که با خطوط جامع نویسی نستعلیق و نسخ تحریر شده و در حاشیه برخی از صفحات با مداد نوشته هایی به خط تحریری درج شده است.

محتوای کتاب شامل خاطرات ناصرالدین شاه در سفرش به اروپا می باشد که بیش از یک قرن پیش در سال ۱۳۰۸ هجری قمری، با قطع وزیری بر روی کاغذ هندی و در ۴۵۸ صفحه، در دارالطباعه خاصه دولتی چاپ شده است. این کتاب همچنین حاوی ۲۷ نقش مصور از آموزش نظامی سربازان دوره قاجار است. 

ناصرالدین شاه در این سفر از شهرهای حصارک، قزوین، کوند، سلطانیه، زنجان، تبریز، مرند، و ارس می گذرد و وارد خاک روس می شود که آغاز سومین سفر فرنگ اوست و از کشورهایی مثل فرانسه، انگلستان، هلند و ... بازدید می کند.

ناصرالدین‌شاه قاجار در طول سلطنت خود سه بار به کشورهای اروپایی سفر کرد؛ اولین سفر در سال ۱۲۹۰ هجری قمری (۱۸۷۳ میلادی)، دومین سفر در سال ۱۲۹۵ هجری قمری (۱۸۷۸ میلادی) و سومین سفر از ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷ هجری قمری (۱۸۸۹ میلادی) بوده است.

این کتاب سفرنامه سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا می باشد که در ۱۲ شعبان ۱۳۰۶ هجری قمری (۲۴ فروردین ۱۲۶۸ خورشیدی/ ۱۸۸۹ میلادی) آغاز و در ۲۴ صفر ۱۳۰۷ هجری قمری به پایان رسیده است.

علاقه مندان جهت بازدید از این اثر می توانند تا ۱۱ مهر ۱۴۰۲، همه روزه به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha