عناصر معماری محدوده بافت تاریخی شهر نراق مرکزی در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق گفت: ابنیه شاخص در محدوده بافت تاریخی شهر نراق در فهرست آثار ملی ایران ثبت می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل ازروابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، پروین سادات طیبی از تشکیل پرنده و پیگیری آثار شاخص در محدوده بافت تاریخی شهر نراق برای ثبت در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: برای حفظ این بافت ارزشمند ضروری است که پیگیری‌های لازم از سوی وزارت میراث‌فرهنگی برای ثبت ملی این ابنیه ارزشمند در دستور کار قرار گیرد.

مدیر پایگاه بافت تاریخی نراق افزود: تعداد 20 خانه تاریخی با معماری شاخص و سه آب انبار و حسینیه در سه محله علیا، سفلی، بازار تاریخی و کاروانسرهای متصل به بازار تاریخی در دست بررسی بوده و پرونده آن به منظور ثبت در فهرست آثار ملی تشکیل شده است.

او تصریح کرد: پرونده 10 قنات تاریخی، 15 آسیاب، یک یخچال طبیعی، برج و عصارخانه تاریخی که در اثر تخریب قسمت‌های عمده آن در سال 1360 و تبدیل شدن به حمام محله سفلی با کاربری عام‌المنفعه در دست بررسی، پایش و برداشت نقشه‌های وضع موجود است.

طیبی گفت: در پی بررسی ثبت آثار واجد ارزش در محدوده بافت تاریخی شهر نراق به دنبال ثبت بافت تاریخی و حریم مصوب ابنیه هستیم تا اولین و بزرگترین گام در راستای حفاظت و مرمت آثار در باغ شهر تاریخی نراق برداشته شود.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha