مرمت پل‌های تاریخی لرستان نیازمند اعتبارات ستاد بحران است/ پیگیری ویژه برای ثبت جهانی پل‌های تاریخی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان مرمت پل‌های تاریخی علاوه بر اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی نیازمند اعتبارات ویژه از سوی ستاد مدیریت بحران است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، عطا حسن‌پور هشتم مهرماه ۱۴۰۲ با حضور در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری شبکه لرستان به‌مناسبت هفته گردشگری گفت: با اعتباراتی که ما در حوزه میراث‌فرهنگی دریافت می‌کنیم، امکان مرمت پل‌های تاریخی وجود ندارد و نیازمند اعتبارات ویژه ستاد مدیریت بحران نیز هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ادامه داد: پل‌های تاریخی لرستان تنها یک بنا نیستند بلکه ابرسازه‌های آبی و تاریخی در جهان هستند اما با اعتبارات حوزه میراث‌فرهنگی استان قادر به مرمت این بناهای ارزشمند نیستیم و باید ستاد مدیریت بحران استان، اعتبارت لازم را در این حوزه اختصاص دهد.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه بر اثر سیل ویرانگر سال ۹۸ یکی از پایه‌های پل تاریخی کشکان با هزار سال عمر، به سمت شرق خمش پیدا کرده و امکان واژگونی آن در صورت سیل‌های وجود دارد، ولی با اعتبارات محدود مرمت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، امکان انجام کارهای ویژه در این حوزه وجود ندارد.

حسن‌پور با بیان اینکه لرستان با دارا بودن صد پل تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی به‌عنوان سرزمین پل‌های تاریخی شناخته شده است افزود: برای حفاظت از این شاهکارهای معماری جهان به‌دنبال ثبت جهانی این پل‌ها هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: هیچ کدام از پل‌های ایران، شرایط و شباهتی با پل‌های عظیم و تاریخی لرستان ندارند و همین امر به تنهایی برای ثبت جهانی این بناهای تاریخی و ارزشمند بسیار موثر است.

او ادامه داد: علاوه بر این، در حوزه پایگاه پل‌های تاریخی کشور، یک پایگاه به تنهایی، مختص لرستان است و همین امر نشان دهنده ظرفیت پل‌های تاریخی لرستان برای ثبت جهانی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070900584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha