پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشگران می‌توانند در موضوع دفاع مقدس فعالیت جدی داشته باشند

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تأکید بر این نکته که پژوهشگاه، موسسه باستان‌شناسی و پژوهشگران می‌توانند در موضوع دفاع مقدس حتی در تفحص فعالیت جدی داشته باشند، بیان کرد: در خیلی از مواقع در تفحص‌ها آنطور که باستان‌شناسان به‌درستی با اسناد و مدارک رفتار می‌کنند، عمل نمی‌شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مراسم گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و تجلیل از رزمندگان ایثارگر روز دوشنبه 10 مهرماه 1402 توسط پایگاه بسیج غدیر و پایگاه پژوهشی آثار دفاع مقدس با حضور ریاست و کارکنان این مرکز برگزار شد.

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این مراسم، با درود به روح پرفتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام شهدا و شهدای 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی و آرزوی سعادت و سلامتی برای رزمندان و ایثارگران این دوران، با یادی از دوران جنگ، جان‌هایی که نثار شدند و آنهایی که رفتند برای اینکه این آب و خاک بماند تصریح‌ کرد: چه خوب گفت: حاج قاسم سلیمانی «در زمان جنگ کلمه رایج، کلمه برادر بود...»، در آن زمان کلمه رایج، کلمه سردار و سرهنگ و... نبود.

او با اشاره به اینکه در اغلب داستان‌ها، روایت‌ها، خاطرات، فیلم‌ها و ... از دوران دفاع مقدس، روحیه بسیجی‌وار همه را جذب می‌کرد این پرسش را مطرح کرد که آیا ما امروز روحیه انتقادپذیری و احترام به همدیگر را داریم؟ پس چه درسی از آن روزگار گرفته‌ایم؟

ده‌پهلوان اظهار کرد: دفاع مقدس در عصر معاصر، ما را قدری به خدا نزدیک کرد به‌نحوی که دانستیم با همدلی، همزبانی، خشوع، فروتنی، آغوش باز و... می‌توان در برابر هجمه‌ها ایستاد و در مقابل، دامن زدن به کینه‌ها باعث افزایش روز به‌روز اختلافات و ایجاد فضایی تاریک و خشن خواهد شد بنحوی که انسان از برخورد اینگونه آدمیان با یکدیگر می‌هراسد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: شاید نیاز باشد هر چند وقت یکبار یک چله نشینی‌هایی همچون دفاع مقدس داشته باشیم تا کمی به خود بیاییم که آن جوانان 13 و نهایت 25 ساله چگونه این رشادت‌ها و کارهای بزرگ را در طول جنگ انجام داده‌اند.

ده‌پهلوان با اشاره به اینکه از هزاره‌های پیش از میلاد تا جلوتر از آن در جنگ سورن سردار اشکانی و کراسوس سردار رومی دفاع از سرزمین را داشته‌ایم، افزود: رومی‌ها همواره به دلیل موقعیت ترانزیتی ایران به این کشور چشم طمع داشته‌اند و به مدت 800 سال دست از ایران بر نمی‌داشتند؛ چندین بار در جنگ با رومی‌ها شکست خوردیم و بارها پیروز شدیم ولی این نگاه هنوز به این سرزمین هست.

او در ادامه سخنانش با اشاره به تحریم‌هایی که امروز شامل حال کشور شده است، تصریح کرد: تحریم‌های موجود دامن به خیلی از این کمبودها و محرومیت‌ها زده است و اینجا دفاع ما شاید از جنسی دیگر اما باید با روحیه بسیجی وار انجام شود تا بتوانیم با هجمه‌هایی پیچیده‌تر از 8 سال دفاع مقدس مقابله کنیم و این یک مهندسی جدی می‌طلبد زیرا که جنگ نرم بسیار پیچیده‌تر است و تدبیر و درایتی خاص را برای پیشبرد موضوع می‌طلبد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با انتقاد از غفلتی که در انتقال پیام‌های 8 سال دفاع مقدس به نسل آینده رخ داده است، گفت: باید روز به‌روز شیوه انتقال مفاهیم را نسبت به ذائقه نسل جدید به‌صورت جذاب و مفرح تغییر دهیم و برای این کار باید با فکر عمل کرد.

ده‌پهلوان با تأکید بر این نکته که پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، موسسه باستان‌شناسی و پژوهشگران می‌توانند در موضوع دفاع مقدس حتی در تفحص فعالیت جدی داشته باشند تصریح‌کرد: در خیلی از مواقع در تفحص‌ها آنطور که باستان‌شناسان به‌درستی با اسناد و مدارک رفتار می‌کنند، عمل نمی‌شود که امیدواریم با همکاری پایگاه بسیج غدیر و پایگاه پژوهشی آثار دفاع مقدس، پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بتواند در این حوزه ورود کند.

مهدیه بُد سرپرست معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه در ادامه این نشست به بررسی وضعیت گردشگری جنگ در ایران و نقش آن در توسعه گردشگری پرداخت و گفت: گردشگری جنگ در ایران نیز مانند تمام جهان وجود دارد و آن کشوری در این حوزه موفق است که بتواند یک بسته کامل از بازدید در کنار تفریح و سرگرمی ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه حوادث ناخوشایند نیز در دنیا می‌توانند به جاذبه گردشگری تبدیل شوند، تصریح‌ کرد: اهمیت گردشگری در صلح است ولی رواج گردشگری جنگ در تضاد با این موضوع نیست زیرا که ما می‌خواهیم با معرفی گردشگری جنگ تاریخ را به نسل آینده منتقل کنیم.

در ادامه این نشست طیبه عزت‌اللهی نژاد مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه موضوع جنگ‌نگاری، زیباشناسی و معناشناسی نامه‌های رزمندگان دفاع مقدس در جنگ ایران و عراق را به بحث نهاد و گفت: نامه‌های رزمندگان در مقاطع مختلف جنگ، یکی از مهم‌ترین اسناد به جا مانده است که علی‌رغم ویژگی‌ها و ساختار منحصر به‌فرد این جنگ مطالعاتی گسترده در این خصوص انجام نگرفته، از همین روی در این پژوهش، ابعاد زیبایی‌شناسی و معناشناسی نامه‌های رزمندگان از منظر انسان‌شناسی هنر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

او با طرح این پرسش که نامه‌ها و پاکت‌نامه‌های مخصوص رزمندگان در دوران جنگ چه مولفه‌های زیباشناسی و معناشناختی‌ دارند؟ گفت: در پژوهش حاضر بیش‌از 50 نامه از رزمندگان، متعلق به آرشیو نگارنده در مقاطع مختلف جنگ مورد مطالعه واقع شدند.

مدیر گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه افزود: یافته‌ها نشان می‌دهد که بُعد زیباشناسی تصاویر و نوشتاری چاپی نامه‌ها در راستای تولید و بازتولید گفتمان غالب جنگ است که اغلب نمایشی از هویت‌های مکانیف دینی، سیاسی و ملی‌اند و معناشناسی تصاویر و نوشتارها نشان می‌دهد که گفتمان‌ غالب جنگ ، توجه خاصی به هویت دینی دارد و همچنین تلاش می‌کند تا با وقایع صدر اسلام به ویژه جنگ‌های آن دوران با جنگ ایران و عراق همذات‌پنداری شود و گفتمان غالب من و دیگری در معناشناسی متن و نوشتار نامه‌های رزمندگان به دوقطب مخالف «من مسلمان» و «دیگری دشمن کافر» در حال تولید و بازتولید است.

 سردار مجتبی عسگری مدیر وقت موسسه حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه محمد رسول‌الله (ص) و نخستین مسئول راهیان نور کشور نیز در این نشست با گرامی‌داشت  8 سال دفاع مقدس به بیان خاطراتی از آن دوران پرداخت.

او در ادامه با ذکر یاد و خاطره‌ای از شهید همت گفت: اگر تفکر بسیجی بر کشور حاکم شود مملکت گلستان می‌شود.

نوروز رجبی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با گرامی‌داشت یاد تمامی افرادی که در 8 سال دفاع مقدس جانشان را در راه عقیده و باور نثار میهن کردند، با خوب و ارزشمند خواندن امر دفاع در برابر جنگ، از نگاه تاریخی و روندگرایانه باستان‌شناسی به جنگ سخن گفت و تصریح‌ کرد: جنگ‌ها از ابتدای تاریخ پهنه نبرد فرهنگ‌ها، پوشش‌ها و هنرها بوده‌اند.

او با بیان‌اینکه همواره نبردها در تاریخ بر سر زبان بوده است، زبان فارسی را به عنوان یک بخش هویتی و فرهنگی ما ایرانیان دارای خاصیت ضد استعماری خواند و گفت: از این روست که انگلیس همواره سعی در حذف زبان فارسی دارد همانطور که مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار نخست وزیر پاکستان با درکی صحیح از تاریخ به این امر اشاره کرد که اگر انگلیسی‌ها نبودند الان ما و شما فارسی صحبت می‌کردیم.

رجبی با تأکید بر این نکته که جنگ در دنیا، جنگ زبان‌ها و فرهنگ‌هاست، افزود: دفاع ما در جنگ با عراق که ایران پیروز آن بود، دفاعی مقدس است و امروز وقتی ایرانیان به عراق می‌روند مردم آن کشور با میل و رغبت تمام، خاک کفش‌هایشان را پاک کرده و با روی گشاده از آنها پذیرایی می‌کنند.

مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به تخریب و آسیب شهرها و بافت‌های تاریخی کشور در جنگ ایران و عراق که یکی از دلایل محکومیت کشور عراق اعلام شد گفت: دفاع مقدس را به پژوهشگاه آوردیم که بین دفاع مقدس امروز و دیروز ارتباط برقرار کرده و این حلقه‌ها را به هم متصل کنیم.

در ادامه این مراسم که با پخش نماهنگ همراه بود از رزمندگان ایثارگر پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071200774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha