آغاز جشنواره گردوی «سهرورد» در خدابنده

جشنواره گردوی «سهرورد» در شهرستان خدابنده برای دومین سال متوالی آغاز به کار کرد. 

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی گفت: دومین جشنواره گردو در شهر سهرورد از ۱۲ تا ۱۴مهرماه به همت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، شورای اسلامی وشهرداری سهرورد، سپاه استان و جهاد کشاورزی استان برگزار می‌شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: برپایی غرفه عرضه گردوی شهر سهرورد و محصولات کشاورزی شهرستان خدابنده و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله حاشیه‌های ابن جشنواره است. 

صفوی در آیین گشایش جشنواره ملی گردو در سهرورد افزود: تا کنون چهار رویداد جشنواره ملی آش ایرانی، نمایشگاه ملی صنایع دستی، جشنواره غذای اکو- جاده ابریشم و اجتماع عظیم یوم العباس با میزبانی استان زنجان در تقویم رویدادهای ملی ایران ثبت شده است و جشنواره‌های متعددی در طول سال در استان زنجان برگزار می‌شود. 

صفوی افزود: شعار «زنجان میزبان مهربان» عنوان با مسما و در خور شأنی برای این استان است. 

او به برگزاری جشنواره ملی گردو اشاره و اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های خوراک، کشاورزی و صنایع‌دستی کمک به اقتصاد منطقه و معرف منطقه نیز هستند. 

صفوی بیان کرد: شهر سهرورد در شهرستان خدابنده استان زنجان قرار دارد و جنگل‌های زیبا و طبیعت زیبای سهرورد و کرسف، بقعه امامزاده قاسم (ع)، منطقه باستانی دژالریج، کتیبه سنگی یازلی داش، قلعه کیوان، آبشار زیبای شارشار، کوچه باغ، منطقه نمونه گردشگری، خانه‌ای تاریخی شیخ اشراق از آثار ارزشمندی است که پذیرای گردشگران است. 

جشنواره گردو یکی از نمادهای شهر سهرود 

البرز حسینی با اشاره به جشنواره ملی گردو در سهرورد، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌ای بر حسب خصوصیت هر منطقه، امر ارزشمند و پر ثمری است و این رویدادها تبدیل به نماد هر منطقه می‌شود و جشنواره گردو به یکی از نمادهای شهر سهرود تبدیل شده است. 

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری شهرستان خدابنده اشاره کرد و ادامه داد: خدابنده یکی از نقاط پر استعداد گردشگری بر پایه عنصر فرهنگی در استان است. 

برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی در جشنواره گردو

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خدابنده گفت: جشنواره گردو در جنگل‌های سبز سهرورد برگزار می‌شود تا مردم بتوانند گردوی سهرورد را بی‌واسطه از کشاورزان خریداری کنند که این امر گامی شایسته در راستای حذف واسطه‌ها و نیز معرفی این محصول به اقصی‌نقاط کشور محسوب می‌شود. 

معصومه شیری افزود: غرفه‌های صنایع‌دستی گلیم، مس و فرش دستبافت و محصولات لبنی و کشاورزی در این جشنواره برپا شدند. شهر سهرورد بیش از ۵۲۰ هکتار باغ گردو مرغوب دارد که پیش بینی می‌شود امسال بالغ بر ۳ هزار تن گردو برداشت و به دلیل کیفیت و مرغوبیت علاوه بر مصرف داخلی استانی به استان‌های همجوار نیز صادر شود. 

او بیان کرد: سطح زیر کشت گردو در شهر سهرورد ۵۲۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این سطح امسال بیش از ۳۵۰۰ تن محصول گردو برداشت شود که یکی از مرغوب‌ترین گردوهای ایران است. ایران پس از آمریکا و ترکیه سومین تولیدکننده گردوی جهان است. 

جشنواره گردو موجب رونق اقتصادی است

ابراهیم عبدی، با بیان اینکه در نظر داریم برنامه‌های متنوع فرهنگی و سرگرمی و با غرفه‌های مختلف برگزار کنیم، افزود: ان‌شاالله که بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای ملت عزیز ایران و میهمانان در جشنواره گردو باشیم. 

رئیس شورای اسلامی شهر سهرورد خاطرنشان کرد: به هر میزان که نسبت به برگزاری چنین جشنواره‌هایی اقدام کنیم، به همان میزان برای منطقه آورده خواهیم داشت و جشنواره گردو موجب رونق اقتصادی است. 

جشنواره ملی گردو با حدود ۴۰ غرفه عرضه محصولات و صنایع‌دستی، از ۱۲ مهرماه به مدت سه روز در باغات گردوی سهرورد در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071300872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha