سامان‌دهی حمام تاریخی شاقاجی گیلان در دستور کار قرار گرفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از سامان‌دهی حمام تاریخی روستای شاقاجی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، بر اساس بازدید مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان در روز پنجشنبه 13 مهر 1402 از حمام تاریخی شاقاجی و مذاکرات انجام شده با دهیار و اعضای شورا، مقرر شد سامان‌دهی این اثر تاریخی در دستور کار اداره‌کل قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام گفت: مقرر شد افراد مدعی مالکیت بنا؛ ظرف مدت 10 روز، اسناد مالکیتی و هویتی خویش را ارائه دهند و در صورت اثبات مالکیت نسبت به انجام مرمت و تعیین کابری ملک اقدام لازم انجام شود.

جهانی تصریح کرد: روستای شاقاجی در دوران‌های اسلامی به عنوان یکی محلات دارای بازارچه‌های قدیمی ایفای نقش کرده و مردم اطراف شهر سنگر برای تهیه وسایل و مایحتاج روزمره خویش به این روستا عزیمت می‌کردند، که در این راستا آثاری از این دست را می‌توان در داخل بافت مجموعه شاقاجی مشاهده کرد.

او گفت: با توجه به نوع معماری، حمام شاقاجی را می‌توان به دوره قاجاری قلمداد کرد؛ اما از آنجایی که در مسیر جاده شاه عباسی قرار گرفته و در گذشته به عنوان بازارهای محلی کارکرد داشته و مرکز دهستان نیز بوده، تاریخ  منطقه را می‌توان فراتر از این دوره بحساب آورد.

جهانی با اشاره به سامان‌دهی و مرمت این مجموعه تحت هر عنوان افزود: به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه قدیمی و موقعیت مکانی مناسب، بهره‌برداری از ساختمان(در قالب کاربری‌های مرتبط هم‌سنخ با میراث‌فرهنگی) می‌تواند در بحث ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه بسیار تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071500953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha