جشنواره خرمن و آیین‌های شادمانه در فومن گیلان برگزار شد

جشنواره خرمن و آیین‌های شادمانه در فومن به‌مناسبت اختتامیه هفته گردشگری برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی با اعلام این مطلب گفت: پایان برداشت برنج در شهرستان فومن، با برگزاری جشنواره خرمن در روستای واقعه در خطیب گوراب و جشن و سرور و شکرگزاری شالیکاران و اجرای آیین‌های سنتی چون عروس‌بران، لافند بازی و موسیقی سنتی همراه شد.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، در جمع حاضران و گردشگران جشنواره فرهنگی خرمن با اشاره به فرهنگ غنی گیلان اظهار کرد: نخستین جشنواره خرمن با برنامه‌ریزی و مطالعات تاریخی در مهرماه در شهر فومن در حال برگزاری است.

ولی جهانی با اشاره به اینکه جشن خرمن ریشه در تمدن ایران زمین دارد، افزود: نتایج مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد جشن خرمن از دوره ساسانیان برگزار می‌شد.

او با تاکید بر اینکه تقویت رویدادهای فرهنگی و تاریخی از اهداف اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان دانست و تصریح کرد: تنظیم تقویم رویدادهای تاریخی و فرهنگی گیلان در حال انجام است. ۵۲ رویداد فرهنگی تاریخی از دوره ساسانیان تاکنون برای گیلان ثبت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان رفع ایرادهای ثبت جهانی ماسوله را مورد تاکید قرار داد و گفت: استان گیلان فرهنگ غنی دارد که برای حفظ آن باید برنامه‌ریزی و هزینه شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: با برگزاری این جشنواره‌ها علاوه برشناساندن ظرفیت‌های شهرستان می‌توان آیین و سنت‌های در حال فراموش شدن را احیا کرد.

جهانی با اشاره به مشارکت ادارات ورزش و جوانان، ارشاد، هلال احمر و هیات ورزش‌های بومی ومحلی و دهیاری روستای خطیب گوراب در این جشنواره، تصریح کرد: بر پایی جشنواره‌های متنوع یکی از راه‌های جذب گردشگر است.

او افزود: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره‌ها استعدادهای موجود منطقه در کشاورزی چون توت، برنج و صنوبر را بیشتر از پیش به همگان معرفی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071500977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha