از برگزاری کارگاه آموزشی حفاظت­گران کوچک میراث‌فرهنگی تا قصه‌گویی در کاخ نیاروان

مجموعه نیاوران با تدارک برنامه‌های مختلف و متنوع به‌مناسبت هفته ملی کودک با شعار «کودکی بهتر، زندگی بهتر» در مهرماه 1402 میزبان کودکان ایرانی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، این مجموعه با هدف آشنایی کودکان با موزه و میراث‌فرهنگی، آموزش حفاظت از میراث‌فرهنگی و تبیین ارزش‌های آن، ثبت خاطرات خوش برای کودکان در زمان حضور در موزه و تداوم ارتباط نسل نو با موزه‌ها ویژه برنامه‌های آموزشی، تجربی و مفرح پیش‌بینی کرده است.

کارگاه آموزشی «حفاظت­گران کوچک میراث‌فرهنگی» با محتوای معرفی هنر فرش و شیوه های نگهداری آن، هنر ساخت سفال کلپورگان، مرمت کاشی، آشنایی با حفاظت پیشگیرانه حریق و ریسک در موزه‌ ها، معرفی باغ تاریخی نیاوران و تنوع زیستی آن، مشاهده میکروسکوپی آثار تاریخی، مشارکت کودکان در تصمیم گیری شیوه های حفاظت پیشگیرانه و اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان نوجوان از جمله این برنامه‌هاست.

این برنامه 16 تا 18 مهر از ساعت 10 تا 15 در ایوان جنوبی کاخ موزه اختصاصی نیاوران میزبان علاقه‌مندان است.

«کودک، نقاشی، بازی و قصه» برنامه‌ای است که در آن فعال حوزه کودک الهه حریریان به قصه‌گویی برای کودکان با محوریت آثار موزه‌ای می‌پردازد. این برنامه سه شنبه 18 مهر ساعت 10:30 در موزه جهان نما اجرا می‌شود.

ویژه برنامه «پرسه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با نگاهی صلح آمیز به قصه های شاهنامه» روز چهارشنبه 19 مهر ساعت 9:30  توسط گروه گردشگری تخصصی کودک و نوجوان برزن در محوطه باغ مجموعه نیاوران اجرا خواهد شد.

برای آشنایی کودکان با هنر صنایع دستی، کارگاه آموزشی سفالگری با چرخ و برنامه «کودک، بازی، زندگی» با تدریس راما وزیری برگزار خواهد شد. این برنامه با همکاری غارموزه وزیری روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 19 و20 مهر، ساعت 14:30 در موزه خودروهای اختصاصی برگزار می شود.

«خورشید خانوم آفتاب کن» عنوان دیگر برنامه ای است که در محیطی شاد و با اجرای موسیقی زنده به روایت و بازآفرینی متل های کهن ایرانی برای کودکان پرداخته خواهد شد. عنوان این برنامه برگرفته از یکی از کتاب های موجود در گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران است.

نویسنده کتاب محمدهادی محمدی و متن آن بازگرفته از یک ترانه مَتَل است. این بازآفرینی روایت داستانی کامل است و کتاب از راه زبان، کودک امروز را به گذشته پیوند می‌دهد. این برنامه پنج شنبه 20 مهر ساعت 11 در موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران اجرا می شود.

ویژه برنامه «کودکی بهتر، زندگی بهتر» با رویکرد هنرهای اجرایی-موزه دیگر برنامه‌ای است که به مناسبت هفته ملی کودک، با اجرای آزمایشگاه تماشاگران تئاتر نارنجی و کوله یله پنج شنبه 20 مهر ساعت 11 تا 16 در محوطه باغ مجموعه نیاوران برگزار خواهد شد.

همچنین درکنار برنامه‌های اجرایی و کارگاه‌های آموزشی یاد شده نمایشگاه «یاد کودکی» با نمایش مجموعه آثار کودکانه موجود در گنجینه کاخ موزه اختصاصی نیاوران از  15 تا 21 مهر در این موزه میزبان علاقه‌مندان است.

همزمان با هفته جهانی فضا و هفته ملی کودک، نمایشگاه نقاشی "رِگولوس" با نمایش مجموعه آثار کودک هنرمند اوتیستیک راستین مولایی زاده، از  12 تا 21 مهر در کاخ موزه اختصاصی نیاوران برپا شده است. در این نمایشگاه روایت‌هایی از پروسه پرتاب فضاپیماها و جزئیات پرتابگرها به تصویر کشیده شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071500979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha