پایان مرحله اول مرمت خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل از پایان مرحله اول عملیات مرمت خانه تاریخی اسماعیلی در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، مهدی مشهدی با اعلام این مطلب گفت: خوشبختانه به همت مرمتگران این اداره، مرحله اول عملیات مرمت خانه تاریخی اسماعیلی این شهرستان بااعتباری بالغ‌بر ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به پایان رسید.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آران و بیدگل ادامه داد: مرحله اول عملیات مرمت این خانه تاریخی شامل مرمت قسمت‌های اضطراری، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، اجرای لوله‌کشی آب، گاز و خرید شیرآلات و همچنین مسدود کردن مسیرهای فرعی ورودی به حیاط به‌منظور تأمین امنیت و حفاظت بود که خوشبختانه در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهرستان، برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی اعتبار مناسبی تخصیص یافت و با اتمام این مرحله از عملیات مرمتی، بیش از ۳۵ درصد از کل مجموعه مرمت و بهسازی شد.

او افزود: پس از اتمام عملیات مرمت و تکمیل نهایی بنا، این خانه که قدمت آن به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد به‌عنوان اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مورداستفاده قرار خواهد گرفت، و با توجه به برنامه‌های زمانی و تأمین بودجه‌های آتی، مراحل بعدی مرمت این بنا به‌زودی آغاز خواهد شد.

خانه تاریخی اسماعیلی با مساحتی معادل هزار مترمربع ازجمله خانه‌های اوایل قاجاریه در شهرستان آران و بیدگل است که در کوچه بنی طبا واقع‌شده است. این بنا به همراه خانه بنی طبا و خانه حاجی جعفر جزء مجموعه تاریخی و زیبای میرزا معصوم بوده که دارای حیاط مرکزی، چهار جبهه ساخت و دارای دو ایوان قرینه در دو جبهه شمالی و جنوبی است.

خانه تاریخی اسماعیلی شهرستان آران و بیدگل در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۱۳۸۴  با شماره ۱۲۹۶۶ به ثبت آثار ملی کشور رسیده است و بدون شک یکی از ارزشمندترین خانه‌های بافت تاریخی آران و بیدگل است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071601032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha