آغاز فصل جدید در برگزاری مزایده‌های بناهای تاریخی

امروز شاهد آغاز فصل جدیدی در برگزاری مزایده واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی هستیم که در دولت سیزدهم شکل‌گرفته و برای نخستین‌بار مزایده‌ها در خود استان‌ها برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا مرمتگران و سرمایه‌گذاران جامعه بومی در این زمینه حضور داشته باشند.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، جلسه بازگشایی پاکت‌های مزایده 19 بنای تاریخی و فرهنگی اصفهان، امروز  یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ در خانه دهدشتی اصفهان برگزار شد.

این جلسه با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل  صندوق توسعه و احیا، حمیدرضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مدیران هر دو مجموعه و همچنین نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و تا عصر امروز ادامه خواهد یافت.

اصفهان، استان پیشرو در احیای بناهای تاریخی

در ابتدای این جلسه، مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌های کلیدی و اصلی هویت فرهنگی کشور محسوب می‌شود و یک استان پیشرو و پیش‌قراول احیای بناهای تاریخی در کشور است.

شهاب طلایی ادامه داد: 17 سال از تاسیس صندوق توسعه و احیا به‌عنوان زیرمجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌گذرد و در طی این دوره 42 مزایده در سراسر کشور برگزار شده است و از این طریق بسیاری از آثار تاریخی کشور از ویرانی نجات‌یافته‌اند.

آغاز فصل جدید در برگزاری مزایده‌های بناهای تاریخی

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا ادامه داد: امروز شاهد آغاز فصل جدیدی در برگزاری مزایده واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی هستیم که در دولت سیزدهم شکل‌ گرفته و بر این اساس برخلاف دوره‌های گذشته، برای نخستین‌بار مزایده‌ها در خود استان‌ها برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم تا مرمتگران و سرمایه‌گذاران جامعه بومی در این زمینه حضور داشته باشند.

او تصریح کرد: امروز، روزی سرنوشت‌ساز برای میراث فرهنگی استان اصفهان و مجموعه صندوق توسعه و احیا است، چراکه برای نخستین‌بار، 19 بنای مهم اصفهان به صورت کاملا شفاف و با طی تشریفات قانونی، برای بهره‌برداری در مدت معین به مردم سپرده می‌شود.

طلایی ادامه داد: صندوق توسعه و احیا، کارگزار واگذاری بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی به صورت قرارداد بهره‌برداری در مدت معین است و مالکیت این بناها الی‌الابد متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران است.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا با اشاره به قانون منع واگذاری بناهای تاریخی نفیس، تاکید کرد: آنچه که در قانون تصریح شده، موضوع فروش بناهای نفیس است که کاملا ممنوع است. اما در مورد جذب مشارکت مردمی برای مرمت و بهره‌برداری در مدت معین، قانون این اجازه را به میراث فرهنگی و صندوق توسعه و احیا داده است که با کمک مردم بناهای کشور را پیش از آنکه به تلی از خاک تبدیل شوند، احیا کند.

احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردم

طلایی بر مشارکت مردم در احیای بناها تاکید کرد و افزود: منابع دولت برای بازسازی و احیای بناهای تاریخی محدود است و از همین رو باید از ظرفیت مردم و سرمایه‌گذاران بومی در این زمینه استفاده کرد.

مدیر عامل صندوق، ضمن قدردانی از حساسیت و دقت نهادهای نظارتی خصوصا سازمان بازرسی کل کشور در زمینه برگزاری مزایده بناهای تاریخی، ادامه داد: مجموعه میراث فرهنگی و صندوق توسعه و احیا نیز با حساسیت و دقت بالا، این مزایده‌ها را به صورت کاملا شفاف و از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت یا ستاد برگزار می‌کند.

او اظهار کرد: بی‌تردید اصفهان پیشرو و پیش‌قراول احیا بناهای تاریخی در کشور است، لذا تلاش می‌شود تا با آغاز برگزاری مزایده‌های استانی از استان اصفهان، تجارب حاصل از این رخداد، الگوی مناسبی برای برگزاری مزایده‌های استانی در سایر استان‌های کشور باشد.

لزوم انتقال تجربه مرمتی اصفهان به سایر استان‌ها

طلایی اضافه کرد: استان اصفهان می‌تواند جایی برای تربیت نیروهای متخصص در حوزه مرمت و احیای آثار تاریخی و فرهنگی شود و تجارب ارزشمند این استان در اختیار سایر استان‌ها نیز قرار بگیرد.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: احیا، حفاظت و مرمت آثار تاریخی وظیفه اصلی این صندوق است، لذا امروز 19 مجموعه تاریخی در استان به مزایده برای بهره‌برداری در مدت معین گذاشته شد و امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران بومی و محلی، شاهد حفظ و احیای این آثار تاریخی باشیم.

او تأکید کرد: بی‌تردید نظارت صندوق صرفاً به مزایده منحصر نمی‌شود، بلکه این نظارت پس از حضور سرمایه‌گذاران در بناها با همیاری ادارات کل استانی ادامه می‌یابد.

جزئیات مزایده

19 بنای اصفهان شامل خانه تاریخی شیخ الاسلام، خانه دهدشتی، چایخانه واقع در باغ فین کاشان، قسمتی از طبقه دوم مجموعه میدان امام، کافه حیاط پیش آهنگی، نقش خانه هنرهای سنتی، سردر قیصریه، کافه گالری میراث، کافه داخل چهل ستون، غرفه شماره 1 کاخ موزه چهل ستون درب شرقی، غرفه شماره 2 کاخ موزه چهل ستون درب شرقی، غرفه شماره 3 کاخ موزه چهل ستون درب شرقی، غرفه شماره 4 کاخ موزه چهل ستون درب شرقی، خانه ارسطویی، قسمتی از محوطه کوه آتشگاه، غرفه واقع در مسجد شیخ لطف الله، غرفه واقع در مسجد امام، غرفه واقع در عالی قاپو، پارکینگ واقع در باغ فین کاشان  در قالب مزایده جهت بهره‌برداری در مدت معین به مردم واگذار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این مزایده از 26 شهریورماه تا 3 مهرماه فرصت داشتند تا اسناد این مزایده را از سامانه ستاد دریافت و پیشنهادهای خود را تا 13 مهرماه در این سامانه بارگذاری کنند.

جلسه کمیسیون این مزایده برای بررسی پیشنهادهای دریافتی، امروز یکشنبه  16 مهرماه  از ساعت 8 صبح در اصفهان، میدان امام حسین(ع)، خیابان باب الرحمه، کوچه شماره 1، سالن جلسات خانه دهدشتی آغاز شده و تا عصر امروز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071601075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha