احیای صنعت کشت پنبه در استان گلستان به رونق گردشگری کشاورزی کمک می‌کند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در این استان در حوزه کشت پنبه وجود دارد، اظهار کرد: با احیای پنبه می‌توانیم شاهد رونق کشاورزی، صنعت و شبکه تجاری آن در استان باشیم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، اولین روز از این جشنواره روز یکشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲ با شعار از مزرعه تا جامه باهدف احیای ریشه‌ها و بازگشت به اصول پایدار زنجیره ارزش پنبه با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی، قربان قربانی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، جمعی دیگر از مسئولان، فعالان گردشگری و صنایع‌دستی استان و مردم فرهنگ دوست استان در سرای تاریخی باقری‌ها در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برگزار شد.

کارگاه آشنایی با روند تولید پایدار پنبه، توسعه گردشگری کشاورزی، نمایشگاه منسوجات صنایع‌دستی، برای نخستین‌بار تجربه چیدن پنبه و غوزکشی، کودک و محیط‌زیست، اجرای آیین‌های بومی و موسیقی محلی، مسابقه عکاسی و تقدیر از هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه از اهم محورهای برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در این مراسم، گفت: هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی برای برگزاری جشنواره پنبه در سرزمین طلای سفید را به فال نیک می‌گیریم و از متولیان رویداد که باعث یادآوری مجدد این میراث طبیعی ارزشمند نگارستان ایران شدند، قدردانی می‌کنم.

محمدجواد ساوری در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های کشت پنبه در استان، تأکید کرد: با احیا پنبه می‌توانیم شاهد رونق کشاورزی، صنعت و شبکه تجاری آن در استان باشیم.

او بیان کرد: مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند تا استان را به معنای واقعی به گلستان تبدیل کنیم و یکی از راهکارهای نیل به این هدف احیا پنبه به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد کشاورزی نگارستان ایران است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تصریح کرد: امروز به لطف پتانسیل‌های استان و به‌ویژه عشق و علاقه برخی هم‌استانی‌ها، جزو اولین‌ها در گردشگری کشاورزی کشور هستیم و این مسئله فرصتی برای رونق کشت پنبه فراهم کرده است.

در حاشیه این آیین همچنین مدیرعامل شرکت تعاونی زنان سبز اورشم استرآباد برگزاری جشنواره پنبه را فرصتی برای بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های تولید پنبه در سرزمین طلای سفید دانست و گفت: روز اول جشنواره پنبه نشست تخصصی با حضور هنرمندان و پیشکسوتان پنبه برگزار می‌شود که حاضران در قالب تجربیات خود، تاریخچه و گذشته پنبه استان گلستان مطالب مدنظر را روایت می‌کنند.

هدی حسینی با اشاره به این‌که در روز دوم برگزاری جشنواره پنبه، برگزاری کارگاه آموزشی صفر تا ۱۰۰ تولید پنبه را به نمایش خواهیم گذاشت، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه، اجرای مراسم آیینی و بومی پنبه نظیر غوزه‌کشی و فروش محصولات تولیدی حاصل دسترنج هنرمندان بومی گلستان از دیگر برنامه‌های جشنواره پنبه استان است.

این فعال اقتصادی با تأکید این‌که پنبه اسباب توسعه بوده و برای کشور ایجاد ثروت و ارزش‌افزوده می‌کند، افزود: در جشنواره پنبه گلستان نخ‌ریسی، پارچه‌بافی، طراحی و دوخت لباس در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

او بابیان این‌که توسعه کشت پنبه و توجه به این محصول استراتژیک، زمینه رشد و توسعه اقتصادی استان و کشور را فراهم خواهد کرد، بیان کرد: پنبه متعلق به همه مردم است و اگر به هر سمت از زنجیره  تولید پنبه توجه شود، همه ما از فواید آن بهره‌مند خواهیم‌ شد.

این جشنواره با همکاری شرکت تعاونی زنان سبز اورشم و مزرعه گردشگری توسکا گرگان برگزار شده است.

دومین روز از جشنواره پنبه در سرزمین طلای سفید، روز جمعه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ در مزرعه گردشگری توسکا در شهرستان گرگان برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام شرکت در این جشنواره می‌توانند با شماره ۰۹۱۱۵۸۸۳۰۷۹ تماس بگیرند.

سطح کشت پنبه در استان گلستان تا اواخر دهه ٥٠ در اوج قرار داشت طوری که ١٨٠ هزار هکتار از اراضی این استان زیر کشت پنبه می‌رفت و علاوه بر تأمین نیاز داخل، به ٢١ کشور دنیا صادر می‌شد اما بی‌مهری‌ها کشت این محصول استراتژیک را به افول برد و در حال حاضر با وجود اقدامات انجام‌شده، میزان کشت پنبه طی سال جاری به ۲۰ هزار هکتار رسیده که با توجه ویژه به این بخش و برگزاری جشنواره های مختلف می‌شود به شرایط سابق بازگشت.

احیای صنعت کشت پنبه در استان گلستان به رونق گردشگری کشاورزی کمک می‌کند

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha