برگزاری گارگاه آموزش خشت‌زنی در ارگ کلاه‌فرنگی به‌مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند گفت: هم‌زمان با هفته ملی و روز جهانی کودک، تعدادی از دانش‌آموزان مدارس بیرجند در محوطه باغ تاریخی ارگ کلاه فرنگی با نحوه تهیه خشت‎ به ‌عنوان یکی از مصالح اصلی ساختمان‌سازی در روزگاران قدیم آشنا شدند.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر بیان کرد: ۹۰ دانش‌‎آموز پسر و دختر بیرجندی هم‌زمان با هفته ملی کودک در این شهر تاریخی که آثار و ابنیه بسیار کهن و ساخته شده از خشت و گل دارد، در قالب برنامه‌ه‎ای متفاوت و در راستای پیوندی نو با میراث و تمدن کهن خود، با مراحل تهیه خشت خام آشنا شدند.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: منصور سلیمانی یکی از معدود اساتید حرفه‌ای در هنر سفال و از همکاران هنرمند میراث‌فرهنگی شهرستان بیرجند در قالب این برنامه به دانش‌آموزان در این زمینه آموزش‌‎هایی را ارائه کرد. او به آنها آموزش داد که خشت در قدیم یکی از مصالح اصلی ساختمان‌‎سازی بوده و غالباً به شکل مربع و با استفاده از گل و قالب تهیه می‌شده است. همچنین با نمایش تصاویری از کوره‌های قدیمی به معرفی انواع کوره‌ها و شیوه پخت آجر پرداخت.

جنتی‌فر گفت: مراحل تهیه خشت به این صورت است که ابتدا گل را با مقداری آب مخلوط کرده و آن‌قدر این دو ماده را با هم مخلوط می‎کنند که از حالت رقیق بودن خارج شود و بتوان آن را در قالب قرار داد، البته وقتی گل آماده شد، مقداری آب نیز به دیواره‌های قالب می‌زنند تا گل به آن نچسبد. سپس قالب را روی زمین گذاشته و گل را در آن می‌ریزند و با کف دست شروع به صاف و یک‏دست کردن آن می‌کنند به ‌طوری ‌که گل کاملاً شکل قالب را به خود می‎گیرد. سپس قالب را برمی‌دارند به ‌طوری‌که گل‌ها که اکنون شکل مربعی به خود گرفته بر زمین بماند.

او ادامه داد: برای این که همه سطوح خشت به صورت یکنواخت خشک شود، به صورت ایستاده و با حالت مارپیچ یا زیگزاک کنار هم قرار داده می‌شوند.

رئیس اداره‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند اضافه کرد: یک یا دو روز بعد و در صورت خشک شدن کامل خشت‌ها می‌توان آن‌ها را از فضای باز به انبار منتقل کرد.

جنتی‌فر افزود: این نکته حائز اهمیت است که تمام بناهای تاریخی و معروف شهرستان بیرجند که همچنان پس از گذشت سالیان دراز، از خطر تخریب مصون مانده، از خشت ساخته شده‌اند.

او گفت: خشت‌های آماده شده توسط کودکان به صورت دیواری نمادین در کنار اثر با شکوه ارگ کلاه فرنگی نگهداری می‌شود. در پایان لوح شرکت در این کارگاه یکروزه به همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کارگاه اهدا شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071701165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha