بالا بودن قیمت مواد اولیه چالش عمده حوزه صنایع‌دستی است

بانوی فعال در حوزه صنایع‌دستی، بالا بودن قیمت مواد اولیه را مهمترین چالش این حوزه عنوان کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، مهدیه سعیدی‌فر گفت: بالا بودن قیمت مواد اولیه از مهمترین چالش پیش روی هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی لرستان به شمار می‌رود.

این بانوی تولیدکننده که کارشناسی ارشد صنایع‌دستی از دانشگاه هنر اصفهان و فارغ التحصیل سال ۹۶ بوده اظهار کرد: با توجه به علاقه و پیگیری‌های انجام شده اقدام به تاسیس کارگاه سفال و سرامیک کرده و در حال حاضر با گالری‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی سراسر کشور در حال همکاری هستم.

او بیان کرد: خوشبختانه تولیدات این کارگاه از کیفیت و بازار خوبی برخوردار بوده و به کشورهای کانادا و ترکیه ارسال شدند.

سعیدی‌فر ادامه داد: هنر سفال و سرامیک از جمله هنرهایی است که انسان های اولیه برای ساخت ظروف و ابزارت مورد نیاز خود از آن استفاده می کردند و در لرستان هم که مهد هنر و فرهنگ است، تجلی این هنر به وضوح پیداست، از جمله کوزه‌های بزرگ برای نگهداری مواد غذایی تا مجسمه هایی که برای عبادت از جنس سفال می‌ساختند، خود گوله این مطلب است.

این بانوی تولیدکننده اضافه کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با تبلیغات خوبی که در حوزه صنایع‌دستی داشتیم؛ مردم به این هنر علاقه‌مند شدند و به جای محصولات خارجی از محصولات صنایع‌دستی کشورمان استفاده کنند ولی متاسفانه در این حوزه چالش‌هایی مثل افزایش قیمت مواداولیه مورد استفاده در این رشته مواجه هستیم.

او افزود: برای مثال لاستر طلایی ماده‌ای که برای ظرف‌های سرامیکی و سفالی استفاده می‌کنیم، طرفدار بسیاری دارد و از ایتالیا وارد می‌شد اما به دلیل افزایش نرخ ارز دیگر وارد نمی‌شود.

مهدیه سعیدی‌فر گفت: یک مساله به این سادگی برای منِ تولیدکننده مشکل ایجاد کرده، مبلغ هر کیلو از این ماده ۳۰۰ میلیون تومان است که من آن را به صورت گِرَم خریداری می‌کنم و آخرین بار پنج گِرَم آن را به مبلغ ۳میلیون تومان تهیه کردم که مقدار کمی است.

این بانوی تولیدکننده، با بیان اینکه اگر من با قیمت بالا یک ماده ساده را تهیه کنم موجب افزایش قیمت فروش و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود، ادامه داد: علاوه بر قیمت بالای مواداولیه،کیفیت مواد موجود در بازار هم خیلی خوب نیست ولی با این حال تولیداتم را به دو کشور ترکیه و کانادا صادر کردم.

او اذعان کرد: من شخصا برای کارهایم بازاریابی کردم و خریدار اصلی با من ارتباط گرفته، و از آنجا که خواسته هر تولید کننده اینست که محصولاتش را در کشورهای دیگر ارایه کند، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید این امکان را برای تولید کننده، تسهیل کند تا ازطریق بازرگانان و صادرکنندگان، این هنر ایرانی به همه جهانیان معرفی شود.

خانم سعیدی‌فر ادامه داد: در حوزه تسهیلات صنایع‌دستی موفق به دریافت وام تبصره ۱۸ شدیم ولی باتوجه به هزینه ها، انتظار می‌رود حمایت‌ها افزایش یابد.

او با اشاره به اهمیت آموزش برای حفظ این هنرها، گفت: از آنجا که تحصیلات خودم و پدرم در این رشته بوده، علاقه زیادی به آموزش این هنر دارم که قطعا علاقه‌مندان زیادی نیز در جامعه دارد تا از این ظرفیت برای کارآفرینی در استان، استفاده کنیم.

این بانوی تولیدکننده با اشاره به اینکه تاکنون امکان حضور در نمایشگاه خارجی نداشتیم که این امر نیز باید مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: رفع مشکل تامین مواد اولیه و کاهش هزینه‌های تولیدکننده برای خرید مواد اولیه، کمک زیادی به توسعه صنایع‌دستی می کند زیرا هزینه‌هایی مانند کرایه حذف می‌شود و امکان دریافت مواد شکسته شده یا معیوب بخاطر مسافت ارسال، از بین می رود.

سعیدی‌فر گفت: اگر مواد اولیه این رشته در یکی از شهرهای لرستان بفروش برسد، قطعا بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود، زیرا کارگاه‌های فعال و چشمگیر سفال برای آموزش این هنر از لرستان و شهرهای اطراف درخواست آموزش داشته‌اند اما به علت نبود فضای کافی و نداشتن حامی مالی، در این حوزه ورود نکردیم.

او به فعالیت پنج بانوی شاغل در کارگاه خود در دورود اشاره و خاطرنشان کرد: این رشته متقاضیان و علاقه‌مندان زیادی دارد که آموزش آنها می‌تواند به حفظ و توسعه صنایع‌دستی استان کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071901275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha