نخستین رویداد فرش تهران برگزار شد

نخستین رویداد فرش تهران با حضور اساتید حوزه فرش ایران در موزه فرش ایران برگزار و گالری این موزه نیز افتتاح شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از موزه فرش ایران، محمد جواد اینانلو مدیر موزه فرش ایران ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان با بیان این که از زحمات مدیران سابق موزه فرش ایران قدردان هستم، گفت: اگر امروزه فرش ایران توانسته جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و هویت فرش ایران پابرجا بماند برگرفته از زحمات بافندگان و علاقه‌مندان واساتید این حوزه است علاوه بر آن نیز اگر امروزه موزه فرش ایران توانسته در کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشد مرهون زحمات مدیران این موزه است و ما نیز از زحمات همه این مدیران سپاسگزار هستیم.

او با اشاره به این که در تلاش بودیم تا علاقه‌مندان فرش ایران را گردهم جمع کنیم، تصریح کرد: مدیران سابق میراث همگی جزو پاسبانان میراث‌فرهنگی بوده‌اند و امروز نیز ما ادامه دهندگان این مسیر هستیم و قصد داریم تا این امانت را حفظ کنیم.

این مسئول با اشاره به اهمیت رویدادمحوری در موزه فرش ایران تصریح کرد: در نظر داریم تا تقویمی را در راستای پویایی موزه،‌ تقویمی را برای موزه تعریف کنیم و با برگزاری رویدادهای متعدد موزه را احیا کنیم.

او در خصوص گالری موزه نیز خاطرنشان کرد: طی فراخوانی دعوت کردیم تا آثارشان را در گالری به نمایش بگذارند و البته با همکاری موزه قرار است برگزاری این نمایشگاه های جانبی ادامه دار باشد.

فرش بافی در تهران به قدمت 3000 سال

تورج ژوله پژوهشگر حوزه فرش تهران در بخشی از سخنانش با بیان این که جغرافیای فرش و جغرافیای سیاسی کشور متفاوت است،‌ تصریح کرد: وقتی از فرش نام می‌بریم جغرافیایی را به آن وصل می‌کنیم و جغرافیایی را که در این حوزه نام می‌بریم اینگونه است که جغرافیای فرش با جغرافیای سیاسی و مرز بندی کشور تفاوت دارد مثلا ممکن است قالی در تهران بافته شود اما قالی تهران نباشد پس لزوما این مسئله نماد تهران با جغرافیای سیاسی نیست علاوه بر آن،‌ مجموعه ای از طرح و رنگ و اصالت و فرهنگ در این مسئله اثرگذار است.

او با بیان این قالی تهران به بحث های تخصصی زیادی نیاز دارد،‌ گفت: در تهران ابزارهای فرش‌بافی را پیدا کردیم که قدمت بسیار زیادی دارند و نشان می‌دهد که در اطراف تهران و تپه قیطریه نزدیک به 3500 سال سابقه فرش بافی ابزارهایی است که پیدا شده است.

این فعال فرهنگی با اشاره به این که دارهای قالی بافی که در برخی از نقاط تهران پابرجاست با دارهایی با سابقه این موارد نیز بسیار قدیمی است، تصریح کرد: این دارها که 3000 ساله هستند،‌به دارالکول معروفند که به دیوار استقرار داشته یا سقف را سوراخ می‌کردند و دار از آن آویخته می‌شود.

او با اشاره به این که فرهنگ و اصالت فرش تهران به سمت غرب کشیده شده است،‌ عنوان کرد: براساس نمونه هایی که به ما رسیده اینگونه می‌شود قضاوت کرد که فرهنگ بافندگی فرش تهران به لحاظ سنت بافندگی به غرب ایران شباهت دارد و به شرق ایران شباهتی ندارد و انواع بافندگی‌های دیگر نیزبه علت مهاجرت اقوام مختلف به تهران اتفاق افتاده است.

این پژوهشگر با بیان این که همه این موارد سرگذشت و سرنوشت تاریخی منطقه جغرافیایی تهران است که یک مقدار پراکندگی دارد، تصریح کرد: تهران از آن مراکزی بوده است که در برخی از مدارس آن که عمدتا برای جامعه اقلیت کلیمیان اختصاص داشته رشته قالی بافی تدریس می‌شد است و اساتید مطرحی مانند استاد اصغر قالیباف به آنها آموزش می‌داده است.

تهران شهری ملی

سید احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم در بخشی از سخنان خود،‌ با بیان این که روز تهران را باید گرامی بداریم، ‌تصریح کرد: اینکه چنین روزهایی را گرامی می‌دارند به همین دلیل است که به آن پدیده فکر کنیم و ویژگیها و وابستگی ها و دلایل مرتبط به آن را ببینیم و توجهمان را به آن جلب کنیم.

او افزود: تهران بعد از پایتختی تبدیل به شهری ملی شد ملی بودن باعث می‌شود که همه در آن سهیم باشند لذا مانند شهرهای دیگر همچون اصفهان و تبریزی و ... نیست در شهرهای ملی همه میتوانند تهرانی باشند نه این که مثل شهرهای دیگر زاده شدن در آن نقش داشته باشند.

این مسئول با بیان این که یکی از ویژگیهای توسعه یافتگی موزه‌ها نگاه موزه ای است،‌ گفت:‌ فضای کالبدی صرفا موزه محسوب نمی‌شود، بلکه موزه به عنوان یک نگاه مطرح می‌شود یعنی تداوم نگاه موزه ای داشته باشد به طوری که گذشته را برای نسل‌های بعدی ارتقا دهد لذا یک شهر می‌تواند، موزه باشد.

محیط‌ طباطبایی با اشاره به این که میزان توجه دولت و حکومت به موزه نشان توسعه یافتگی است و اهمیت به موزه در آن دیده نشده باشد،‌ گفت: آدم‌هایی که به آینده فکر می‌کنند در کشورهایی که اقتصاد سالم دارند به تجارت روز فکر نمی‌کنند و هیچ وقت کسی در کشوری توسعه یافته بارش را نمی‌بندد و برود بلکه بارش را پهن میکند که برای بقیه بماند. نوعی رفتار موزه‌ای در شهر داریم و چون صداقت و رفتار و همگی باهم بوده است نه کذب و دروغ و این موارد دیده شود.

این مسئول با بیان اینکه امپراطوری ما از کوچ نشینان بوده است، گفت: یکی از خروجی هایشان فرش و گبه و جاجیم و ... است و براساس جا و محل و اقلیم و مکان و اقتصاد حوزه فرش نیز متحول می‌شود.

او در پایان به فرهنگ فرش در ایران اشاره کرد و گفت: در فرهنگ اروپا فرش بر روی دیوار قرار می‌گیرد  و در فرهنگ ایران فرش پا انداز است و جای پا ارزش زیادی داشته است.

در این مراسم استاد امیر صادقی بنیانگذار سرای فردوسی به نقالی پرداخت و در پایان نیز گالری موزه فرش ایران با موضوع فرش تهران با حضور متولیان این حوزه افتتاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072001323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha