اقلیم کهگیلویه و بویراحمد با ساخت سد خرسان ۳ تغییر می‌کند

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت:  احداث سد خرسان ۳، یک چالش اساسی برای استان است و با ساخت آن اقلیم منطقه تغییر می‌کند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل ازروابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، محسن پاکباز اظهار کرد: به دلیل ایجاد سطح تبخیر بالا در پشت سدها، تأثیر محیطی آنها بر پارامترهای اقلیمی بیشتر می‌شود و تغییر اقلیم بطور مستقیم بر ذخیره‌گاه زیست کره دنا و گیاهان و جانوران این منطقه تاثیر منفی بر جای می‌گذارد.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: احداث سد خرسان ۳ مشکلات عدیده‌ای برای استان در پی خواهد داشت و لازم است همه خبرگان حوزه‌های مختلف استان با بررسی پیامدهای احداث سد و با نگاه و بررسی کارشناسانه به تشریح و تببین این پیامدها بپردازند.

پاکباز افزود: با جمع شدن حجم زیاد آب در پشت سد، درجه حرارت دنا افزایش یافته که به هم خوردن اکوسیستم منطقه را در پی دارد.

سد خرسان۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که مطالعه آن از سال ۸۶ آغاز شد و مطابق با نظر کارشناسان طول دریاچه پشت سد از آتشگاه (از توابع شهرستان لردگان) تا لماگون (از توابع شهرستان دنا) ۳۷ کیلومتر است که زیست کره دنا را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثرات مخربی بر این زیست کره دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402072201365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha